Antworten

Doopaktes : doopheffers, nooddoop, enz.

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
lcattersel
male
Beiträge: 84
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Ik lees net dat een 13-jarige eventueel peter/meter kan zijn. Maar kan het ook een 8-jarige zijn (regio Mechelen)?
Alvast dank
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hallo Lieven,

Een kind als doopheffer? Heb het zelf niet tegengekomen, maar dat zegt niet alles.

Ik vermoed dat een kind van 8 jaar geen meter of peter kon zijn,
want idealiter houdt het meter,- en peterschap een verantwoordelijkheid in.
Zo zie je in weesregisters dat peters bij het overlijden van een ouder nogal eens
als voogd worden aangesteld voor de minderjarige kinderen onder de 25 jaar;
(vrouwelijke voogden kwam ik in vorige eeuwen wel niet tegen).

In vroegere tijden werden kinderen als 'groot' aanzien na hun 'Communie'
(wat nu hernieuwing van de doopbeloften heet bij de R. Katholieken),
maar niet zo in het 'burgerlijk' leven, want volwassen was men pas op 25 jaar...
Nu is de minimumleeftijd om peter of meter te zijn, 16 jaar (Canoniek recht, 874); citaat :
De peter moet het zestiende levensjaar voltooid hebben, tenzij door de diocesane bisschop een andere leeftijd vastgesteld is
of tenzij de pastoor of bedienaar om een goede reden een uitzondering toelaatbaar acht.
(klein beetje rekbaar m.a.w.).

>>> Best ook eens je vraag + doopakte voorleggen op ons paleografisch forum.

En, heb je kunnen uitpluizen of er toen geen andere naamgenoten in de streek woonden?
Als die meter of peter een vrij veel voorkomende naam heeft zoals Jan Janssens e.a., dan wordt het moeilijk,
maar als ze jouw of mijn weinig voorkomende achternaam hebben, is het makkelijker achterhaalbaar...

>>> deze reactie is vatbaar voor opmerkingen en aanvullingen! mvg, Greta
lcattersel
male
Beiträge: 84
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Alvast dank...
Zal alles nog eens rustig moeten bekijken. Want ik heb geen enkele direct voor de hand liggende persoon.
En mijn achternaam valt dan mee, geen peeters of janssens maar cattersel....
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
t.a.v. alle volgers van dit forumtopic (+ zie ook vorige blz. via cijfertje 1 rechtsboven of ,-onder) :

(1)
Hierbij een verwijzing naar het uitstellen van een katholieke doop (op het 'paleografisch' forum) :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=55260&t=614380&p=1457088#p1457088
(naar boven scrollen voor de eerdere reacties).

(2) En, voor wie het nooddoopsel (en... doopspuiten) bij katholieken in vorige eeuwen
in al haar aspecten wil doorlezen, is er deze uitvoerige PDF van V. Meillander, Univ. Gent
https://ojs.ugent.be/OZ/article/download/7878/7770/
lcattersel
male
Beiträge: 84
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dank voor de aanvulling
tsiobbel
tsiobbel
Beiträge: 39
Hallo,

Ik stel vast dat een voorouder, Oliverius Tsiobbele (vnl. in een naburige gemeente Sint Maria Oudenhove) doopheffer is geweest van minstens 5 kinderen tussen 1715 en 1727. Namen van de kinderen zijn: van Cauwenberge , de Schaepdrijver, Ketsmans (?), van Grootenbruel, Fobert, ... Het gaat hem dus om verschillende families.

Is dat niet wat veel? Kwam daar niet veel verantwoordelijkheid bij? Ik vind het eigenaardig omdat Oliverius afkomstig was uit Huise/Kruishouten en nog maar kort (enkele jaren) ervoor naar Sint Goriks Oudenhove verhuisde (om daar in 1711 te trouwen). Hij had vast wel wat aanzien. Zo werd hij bvb in Lemberge in de kerk begraven en waren zijn voorouders vermoedelijk gegoede personen in Nokere in de 17de eeuw (baljuw)... maar dan nog...

Groeten
Stephen
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Met deze enkele vaststellingen vanuit eigen stamboomonderzoek...
Ja, iemand kon verschillende keren doopheffer / peter zijn, zeker als patriarch.

De opgegeven familienamen zeggen niet alles want als vader of grootvader kon iemand ook peter zijn van
het kind van één van zijn dochters en heel soms nog van één van zijn kleindochters (als hij een hoge leeftijd bereikte).
Trouwens bij grote gezinnen tot vorige eeuw was een grootvader verschillende keren peter;
een eeuwenoude ongeschreven wet was immers dat
de grootvader peter was voor het oudste kind van al (!) zijn zonen alsook voor het tweede kind van al (!) zijn dochters.
Moeten we er wel aan toevoegen dat doorheen de eeuwen, ja tot vorige eeuw
iemand met 'centen' en / of aanzien gegeerd was als peter, meestal voor één van de volgende kinderen ;-)
Ook meer dan eens tegengekomen dat een koppel dat zich enkele dorpen verder ging vestigen
- en dus niet op dichte familie kon rekenen voor de doopgetuigen -
wel eens beroep deed op zijn broodheren (zo een herenboer als peter).

Aanvullingen vanuit eigen opzoekingen blijven welkom natuurlijk. mvg, Greta
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goede morgen,

Was het in de 16-17° eeuw in Vlaanderen mogelijk om je kinderen te laten dopen zonder dat de ouders gehuwd waren?
Ik stel de vraag omdat ik van mijn voorouders, geboren eind 16°eeuw in Lokeren en begin 17° eeuw in Zele, doopakten, huwelijks- en overlijdensakten gevonden heb. Van mijn "stamouders" vind ik geen doopakten (logisch want ze dateren hoogstwaarschijnlijk van voor 1570). Ik vond wel hun overlijdensakten in Zele maar hun huwelijksakte is onvindbaar in de regio : Lokeren, Zele, Hamme, Berlare, Overmere, Grembergen.
De oudste van hun zeven kinderen is geboren in Lokeren op 13 december 1595 en huwde in Zele op 22 januari 1628. Je zou veronderstellen dat stamouders in Lokeren of Zele gehuwd zijn tussen 1590 en 1595. Ik las alle beschikbare aktes (Lokeren vanaf 1586; Zele de eerste beschikbare huwelijksakten dateren vanaf 25 juni 1606). Tevergeefs.
Kent iemand hiervoor een plausibele uitleg ?
Dank
Mvg
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Ja, elk kind, ook van ongehuwde moeders of ouders mocht gedoopt worden, daar kunnen we categoriek in zijn.
Vraag blijft : wààr zijn die kinderen dan wel geboren & gedoopt?
Als er geen hiaten te vinden zijn in de parochieregisters (nog niet digitaal of helaas voorgoed verdwenen),
dan eens kijken in de buurdorpen of plaatsen die 'met paard & kar' en zelfs wat verder, via waterwegen bereikbaar waren...
In eigen stamboom soms meegemaakt dat er enkele kinderen van een vooroudergezin wat (of veel) verder werden geboren & gedoopt
en dat kan te maken hebben gehad met seizoensarbeid of ouders die 1 of meerdere keren verhuisden...
Voor W.Vlaanderen staan alle Parochieregisters netjes opgelijst voor de ganse provincie, wat opzoeken veel makkelijker maakt;
misschien een kansje dat je bij GNN-collega's nog iets vindt...
Wie nog mogelijkheden ziet om dit 'doopmysterie' op te lossen : "Graag!"
Zonnige groetjes, Greta
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag Greta,
Met de geboortes van hun zeven kinderen heb ik geen enkel probleem; alle doopakten vond ik terug. Ze zijn allen in Lokeren geboren tussen 1595 en 1610.
Hun beide ouders zijn overleden in Lokeren in 1645 en 1653. Enkel de huwelijksakte blijft onvindbaar. Een huwelijk voor 1586 lijkt me weinig waarschijnlijk: 9 jaar oefenen voor een eerste zoon en daarna moeiteloos nog zes kinderen. Daarenboven zouden ze (hypothese dat ze minstens 20 jaar oud waar voor ze huwden) moeten geboren zijn rond 1565 en zou vader Petrus 88 jaar oud zijn geworden :?:
Het stadsarchief Lokeren bezit niet gedigitaliseerde akten van voor 1586 maar kunnen niet uitgeleend worden wegens teveel schimmel en beschadigingsgevaar.
Raar maar waar
Mvg
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Laat ons veronderstellen dat je voorouderpaar tussen 1590 en 1595 huwde, maar...
zo niet te Lokeren - met een oeroud huwelijksregister - dan wellicht in je voormoeder haar dorp en...
van kleinere plaatsen zijn er meestal niet zo'n vroege registraties;
zo heb ik een voorouderdorp waar pas aktes vanaf... 1630 :-(

Eventueel ook eens je geluk proberen op ons forum : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=5499 mvg, Greta
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hartelijk dank Greta. In Lokeren bestaat (en bestond) een gehucht Daknam. Ik ga daar eens neuzen.
Mvg
William
pdisco
pdisco
Beiträge: 38
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Vergeef me als ik niet gezocht heb, maar wat betekent ‘getuige namens’ in aktes en boeken? En, is de term ‘in plaats van’ hetzelfde?
Ik ben pas lid van Geneanet, heerlijk om zo terug te kijken in de familiegeschiedenis. Maar heb ook al gezien: foutjes sluipen er zo in en je moet echt begrijpen wat in documenten staat om een stapje verder terug te gaan. Vandaar mijn vraag.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In DTB-boeken (doop-trouw-begrafenis) betekenen de termen in plaats van en namens hetzelfde
(in Vlaanderen hanteert men de Latijnse term loco > plaats, i.p.v.).
Uit ervaring weet ik dat het meestal gaat om oudere grootouders die wellicht niet meer de kracht hebben om zich (enkele dorpen verder) ter kerke te begeven,
zeker in de winter niet; ze blijven dan bvb wel peter of meter van een dopeling (traditiegetrouw van de 2 oudste kinderen van een gezin),
maar een jonger familielid - een oom bvb - neemt meestal de honneurs waar, vervangt hen,
zeker als die plaats niet te ver verwijderd is van die van de 'echte' meter of peter.
Plaats eventueel deze vraag ook eens op ons paleografisch forum, maar
dan wel vergezeld van een akte : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=55260

En, aanvullingen hier van andere forumvolgers blijven de moeite waard. mvg, Greta
PS-15.08.2020 - vervolg via : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=55260&t=679805 (12 reacties).
pdisco
pdisco
Beiträge: 38
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Veel dank voor het antwoord en de tip.
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“