Antworten

Familieverhaal, hoe begin ik eraan

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
rogerhermans
rogerhermans
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Zoals zovelen krijgt men na veel namen, datums, plaatsen, enz... stilaan de behoefte om een verhaal te schrijven oftewel de familiekroniek. Via overlevering van wat mijn ouders mij wisten te vertellen en van wat ik nog ga kunnen verzamelen via de nog levende ooms en tantes, ben ik al aangevangen met de meest recente geschiedenis. Maar eens ik in de generatie overgrootouders zit heb ik niets meer via overlevering. Wel heb intussen al heel wat documentatie verzameld zoals foto's, artikels, boekteksten, enz..., waaruit ik fragmenten of stukken wil gebruiken. Maar ... al die dingen die ik heb verzameld hebben eigenlijk meer te maken met de omstandigheden waarin specifieke generaties van mijn voorouders leefden. En dat is oke voor mij.
Alleen ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Schrijft me een kroniek makkelijker vanuit het heden naar het verleden of omgekeerd? Beperkt men zich eerder tot de rechtstreekse lijn van de ouders (in mijn geval Hermans - Verbercht) of kan men voluit in de breedte gaan van voorouders die er telkens bijkomen, bij een volgende generatie. Zijn er richtlijnen die ik kan volgen of is het een kwestie van voorbeelden te zoeken op internet. Het grote voordeel is dat al mijn voorouders hun roots in de Kempen hebben. Alvast bedankt voor de reacties waar ik naar uitzie.  Roger

NB-05.06.2017 - titel aangepast (het gaat hier niet om technische aspecten).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goeie morgen heer Hermans,
Hierbij alvast een link naar een blog daarover met allerlei ideeën :
http://www.geneanet.org/actueel/index.php/post/2015/02/Cursus-Levensverhalen-schrijven-voor-55-plus.html  (+ eerdere commentaren opvragen)

En dan - Vanuit het heden of vanuit het verleden? In de lengte of in de breedte?
Vooral een eigen KEUZE.  Voor de herkenbaarheid, naar jongeren toe is het misschien aangeraden om vanuit het heden te vertrekken;
geeft ook meer een verrassingseffect en zet wellicht ook meer tot verder lezen aan...
Soms ook overzichtelijker om 'per thema' te werken (zie bovenstaande link). 
Verder houd ik me aan de 'wetenschappelijke indeling' , bvb 1.1.2.4.3. 
Handig om er zo nog teksten & topics tussen te plaatsen, want... een familiekroniek houdt nooit op  ;-)
Ook heb ik (maar dat is een eigen keuze) sommige teksten, zoals gevonden krantenartikels, gewoon op mijn GNN-persoonsfiches geplaatst
(zie bvb bij mijn overgrootvader Pieter Van Meenen); in dit geval kan je natuurlijk ook met 'gastopties' werken.
Aarzel niet om bijkomende vraagjes te stellen en... naar 'andere klokken' op ons forum te luisteren  ;-)
mvg, en u plezier & inspiratie toegewenst, Greta
rogerhermans
rogerhermans
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hey Greta,

Wow, wat een snel en verrijkend antwoord op mijn vraag. Heel erg bedankt. Ik heb in je antwoord 'handvaten' herkend waar ik me ga op richten en waar ik zeker verder mee kan. Maar tegelijk besef ik ook dat ik nog veel werk heb. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik 'vast' zat. Wat me ook duidelijk is, is dat het eigenlijk nooit stopt als men gaande weg iets opbouwt en erdoor automatisch mee vergroeid. Ik denk dat men daardoor ook gerichter gaat zoeken. Tot nu toe is het zo dat ik regelmatig zaken tegenkom waarvan ik denk dat ze nog van pas kunnen komen. Dan bewaar ik ze op pc en daar blijft het dan voorlopig bij. Het is niet zo dat dit fout is, maar het is nodig dat ik daar selectief moet in snoeien en orde moet in brengen.
Ik ga je antwoord nog eens een paar keer opnieuw rustig lezen, alsook de verwijzingen die je aan geeft. Ik denk wel dat er alzo een duidelijker en gerichter idee zich zal vormen om tot een structuur te komen.

Alvast nog eens erg bedankt Greta en ik zal ook graag jouw en andere bijdragen blijven volgen op dit forum. :-)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Aan Roger e.a. geïnteresseerden,
Toch nog even uitweiden over werken IN DE BREEDTE...
Sommigen beperken zich voor hun familiekroniek om enkel de naamdragers (van bvb zichzelf, hun echtgenote en die van hun schoonkinderen) grondig in beeld te brengen.
Maar... wat als je in 'de volledige breedte' wilt werken, alle familietakken evenwaardig wil beschrijven?!?  Mijn manier van werken (die daarom niet beter is als andere opties!) is schematisch het volgende :
1. De FAMILIEKRONIEK
waarin de levenden worden behandeld en alle dierbaren die we kenden, ook de verhalen die we van de grootouders over hun grootouders hoorden, m.a.w. tot aan de betovergrootouders.
2. de (eigenlijke) STAMBOOM
waarin ik 16 grote onderverdelingen maak, nl. één 'boekje' ofte map per betovergrootouder.
Hierdoor ziet men meteen makkelijker de bomen door het bos, ziet men ook al grote verschillen tussen die 16 grote KWARTIERSTATEN (qua streek, stand, beroep, enz.); dus
2.1 - 2.2. - 2.3. - 2.4. - 2.5. enz.
Dan ga ik, vanaf de jongste voorouders (zeker de oudouders) nog onderverdelen in zogenaamde SUB-KWARTIERSTATEN; dus 2.1.1 - 2.1.2 - 2.1.3. enz.
Deze stamboom kan zeer waarheidsgetrouw worden opgebouwd aan de hand van de DTB-aktes en de B.S., geruggensteund door Staten van Goed, Processen, Belastingskohiers, enz.
3. het VERHALENBOEK
Ieder vindt, na veel opzoekingen wel eens lange lijnen van edelen & notabelen : "Wie diep genoeg graaft, vindt zowel edelman als bedelman"...
Niet om, zoals nogal wat ernstige genealogen, hierover smalend te doen (want geen DTB-aktes meer!), maar toch wel mooi om te zien dat we vroeg of laat in die 'Vaderlandsche Geschiedenis' van weleer kunnen meestappen, ook al zitten daar bvb Kruisvaarders tussen...

Tot slot nog eens melden dat we ons licht ook kunnen opsteken bij het werk van collega's :
- op GNN zelf zijn er mensen die hun familiekroniek (deels) publiceren; ga het volgend jaar ook doen, maar nog te veel in opbouw.
- via archieven, lokale afdelingen van Familiekunde Vlaanderen kan je kronieken van anderen inzien; in het documentatiecentrum te Melle (O.Vl.) staat zo 'een gans rek boeken'
mvg, en plezier ermee, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Aan alle 'familiekroniekers',
Een tijd geleden een bundeltje samengesteld voor onze jongere generaties, met GEZEGDES van hun (over)grootouders
en groottantes & grootnonkels.  Ook zo worden onze geliefden 'vereeuwigd' en leren we hen kennen zoals ze echt waren...

- Soms zijn het van die nuchtere & praktische gezegdes  ;-) ;-) ;-)
- Soms zijn het echte woorden van troost  :-(  :-(  :-(  zoals :
"Ach, je hebt nog maar pas je ogen open gedaan" (tegen een tiener, bij tegenslag) of :
"Dat 't al geweest is wat het wil, vandaag kan je weer beginnen aan de rest van je leven"
- Soms zijn het pareltjes van levenswijsheid :
"Als je tegen al diegenen die je gekwetst hebben niet meer praat, dan moet je tegen geen mens meer praten" of :
"Ga je ook in 't kanaal (of 't vuur) springen als iedereen er in springt?!?" (= wees kritisch)
- En... soms pikant of hilarisch, dat je haast niet meer bijkomt van 't lachen  :-) :-) :-)

Voor deze laatste categorie e.a., volgende links met tevens info en een oproep :
https://onzetaal.nl/weblog/oproep-wat-zeiden-uw-ouders-altijd
https://onzetaal.nl/uploads/editor/1404_ouderswijsheden.pdf
Initiatief + publicatie vanuit Nederland, maar ook in Vlaanderen begint men deze :
"MIJN OMA OF OPA ZEI ALTIJD..." in kaart te brengen (waaraan je altijd kan meewerken).  Groetje van Greetje
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Een familiesaga of z’n eigen levensverhaal schrijven, het loopt zo wat door elkaar… De moeite waard, maar…
sommigen hebben woorden ‘te veel’ en anderen vinden die dan weer niet… in nogal wat families doet men aan TAAKVERDELING.

Een hype en er worden allerlei lezingen & cursussen aangeboden.
En, sommigen laten zelfs hun levensverhaal of familiekroniek schrijven - niet enkel bekende ‘personaliteiten’,
maar ook de ‘gewone’ burger, wordt zo’n familie- of levensverhaal wel eens aangeboden als feestgeschenk, bij een verjaardag of jubileum.
Waardevol zo’n boek, maar… wel erg prijzig (veel meer dan een maandinkomen voor sommigen!).
Een familiekroniek schrijven maakt gelukkig en kan verhelderend tot therapeutisch werken en vooral goed voor de FAMILIEBANDEN.
Voor mijn schoonfamilie werd zo’n verhaal samengesteld en…
bij volgende familiebijeenkomsten is daar nog uren over nagekaart en er dieper op ingegaan zodat er nog een ‘deel 2′ van kwam!

Iets totaal anders maar, dacht ook aan BEGRAFENISSPEECHES… Soms wordt daar nogal lacherig over gedaan want “één en al ophemeling”,
maar… op deze intense momenten vallen ‘de vernislagen’, alle uiterlijkheden van een mens weg en ziet men enkel zijn goede & mooie kanten. 
Zelf besteed ik altijd bijzondere aandacht aan een ‘Innige deelneming’ kaartje, het tekstje beginnend met een “We zullen N.N. herinneren als…”
Zo kan wat in kerk e.a. gedenkplechtigheden wordt voorgedragen ook zijn plaatsje verdienen in een familieverhaal.

Hier geen links, want er is voor elk wat wils te vinden, googel maar eens op :
(Uw) levensverhaal (laten) schrijven of
Levensverhaal in boekvorm of familiekroniek schrijven.
Elk op zijn of haar manier, maar altijd de moeite waard! mvg, Greta

PS - En, zorg dat je voorgaand tekstje met zijn wijze en leuke links niet gemist hebt ;-)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In mijn familieverhaal ook een gans hoofdstuk over MOBILITEIT...
Vakantietijd... velen zwermen nu uit naar alle windstreken,
maar de gemiddelde voorouder ging zijn dorp weinig of niet uit, laat staan zijn provincie; ook grote waterlopen werden weinig of niet overgestoken (in Vlaanderen)...
Wel was er een waterwegennet en oeroude wegen die soms al dateerden uit de Romeinse tijd, bvb de Romeinse heirweg tussen Maldegem en Male (St.Kruis, Brugge) bestaat nog als wandelpad.  Per koets werd van afspanning naar afspanning gereden (=waar mens & dier tot rust kwamen).  Of, er waren de marktschippers die met hun marktschepen koopwaar en (ver)kopers vervoerden.  Zo was er de waterweg tussen Brugge en Gent en marktschippers (zoals ik er had te Hansbeke en te Eeklo in de 17de eeuw) waren aan welbepaalde reglementen onderhevig : zo mocht men vanaf Aalter ofwel enkel tot Brugge ofwel enkel tot Gent varen en alleen op marktdagen mochten passagiers mee.
>>> Mensen migreerden soms per marktschip en zo kan het mysterie soms worden ontrafeld van voorouders die uit een 'verre' streek kwamen... gelukszoekers, handelaars, koetsiers, seizoenarbeiders,
        maar ook zeelui, schippers en soldaten.  Zie hiervoor ook oude topografische kaarten (10 tekstjes) met soms verdwenen (water)wegen.

Maar ook in recentere tijden noteerde ik een aantal ongeloofwaardigheden...
- De zus van mijn oma was in de jaren 1920 onderwijzeres en de eerste vrouw die per auto reed in haar dorp...
  Wat een reacties moest ze toen incasseren! Zoals : ‘t is zeker om met ‘t mannenvolk rond te rijden?!?...
- Die oudtante - schooljuf moest eerst zo'n 20 minuten fietsen naar haar school en... moest des winters nog een kwartier vroeger vertrekken om de 'buizestove' aan
  te steken zodat verkleumde schoolkinderen het warm zouden hebben...
- Van buren van mijn grootouders gingen de ouders op ‘hun oude dag’ (=70-plussers), tussen de 2 wereldoorlogen bij hun kinderen wonen;
  de ene bij de zoon, de andere bij de dochter... het 'oude' paar zag mekaar nooit meer terug want ze woonden te “ver” van elkaar (zo’n 50km)!...
  Nu zijn er 70-plussers die nog gans Europa doorkruisen met de wagen...
- De meeste dorpelingen hadden voor de jaren 1960 geen auto; iedereen had wel een fiets,
  maar... 2-, 3,- en vierwielers werden tijdens de 2° W.O. bijna allemaal door het wegtrekkende Duitse leger opgeëist!
- Wij klagen - terecht - over die almaar groeiende files, maar onze voorouders moesten zelfs tot medio vorige eeuw per fiets of te voet kilometerslang naar hun werk stappen.

Altijd leuk als iemand hier een vervolg kan aan breien. Zomerse groetjes, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Een FAMILIEVERHAAL bestaat uit allerlei documenten, foto's en wat we uit eerste of tweede hand nog weten door mondelinge overlevering...
Wat dat 'weten' en die foto's betreft... een WEDLOOP TEGEN DE TIJD...
Kranige 80- en 90-plussers - en die zijn er nu veel meer dan vroeger - kunnen nog vertellen
over hun ouders & grootouders... tot ergens eind 19de eeuw met andere woorden...

>>> Onthullend & heel veel verklarend is het dan vooral interessant om je familieverhaal in de grote & kleine geschiedenis te plaatsen.

Familiekunde Vlaanderen + de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV) zijn de eerste aanspreekpunten,
maar ook ook lokale heemkundige kringen, en die kunnen verder doorverwijzen naar oudere personen en bronnen
zoals publicaties, sites; zeker voor wat foto's en Ansichtkaarten betreft.

Ook "in eigen huis" kan je aan je trekken komen op de forums :
dagelijks leven van je voorouders  en  ons genealogisch praatcafé       
daarvoor de topics in de lijsten, in de 2de balk aanklikken; de volgende bladzijden opvragen via de nummertjes linksboven of linksonder.

>>> Hiermee is zeker niet alles gezegd - dus - vul gerust aan met weetjes & ideetjes.  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
"Den dertigsten juni wordt de schole gebombardeerd, wider (=wij) gedecoreerd, de nunnen (=kloosterzusters) gefusilleerd en 't college g'inviteerd"...
Een rondedansje uit de ouwe doos dat wij internernaatsmeisjes maar bleven zingen op de laatste schooldag, in die rebelse jaren zestig...

Uit de nog oudere doos : het STREEKVERHAAL,
zie : http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2110858-het-succes-van-het-streekverhaal.html
waarbij de boeken van Geert Mak (bekend geworden bij een breed publiek met zijn schitterende TV-reeks,
gebaseerd op zijn boek "Europa") : https://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Mak
Verder eens googelen op "streekverhalen" + een plaats of streek  opvragen.
>>> Herkenbaar voor wie nog banden heeft met zijn rootsstreek en een must voor wie die niet meer heeft!

Nog verder in de tijd bieden de Heemkundige (VL) en Landelijke (NL) Kringen een goudmijntje aan, 
- voor NL : via lokale 'landelijke' kringen < provinciale verenigingen en < de NGV,
  meer bepaald http://www.ngv.nl/Regios/homepage.php?frams=n
- voor VL, zie forumplaatsje : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=535562.0
- ook in lokale bibliotheken valt heel wat te ontdekken!
- en, de "genealogische actualiteiten" van de GNN-blogs in de gaten houden!

Mooie "Grote Vakantie" (of... begint die pas in september voor de grootouders?), mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Veel informatie kan je ook bijeen verzamelen op kleine en grote FAMILIEFEESTEN.
"Goud waard" om familiebanden weer aan te halen of om mensen in levende lijve te leren kennen.
Hierbij hebben we het niet alleen over Lente- en Communiefeesten, jubileums en zelfs begrafenissen,
maar toch ook over die grote familiereünies. Feesten waar vooral genealogen met hart & ziel hun schouders onderzetten...
200 of meer mensen en elk zijn feestmaal betalend, maar qua contacten met andere takken 'onbetaalbaar'.

Tijdens zo'n ontmoetingsfeest wordt soms van de gelegenheid gebruik gemaakt om via  DNA-onderzoek ter plaatse,
de verwantschap tussen de verschillende takken aan te tonen, zo bij de Oost-Vlaamse families Braet en Van Meirhaeghe.

Op zo'n bijeenkomsten stellen initiatiefnemers wel eens hun research voor... Anderen worden dan weer geïnfecteerd door het "genealogisch virus"...
Hierbij kunnen we niet genoeg benadrukken om op je publicatie de auteur(s) expliciet te vermelden & te bedanken...
zo werkten de heren M. Braet en H. Van Meirhaeghe ongeveer 40 jaar aan hun familiesaga, die op veel meer dan de BS- en DTB-aktes is gebaseerd!

Foto's, maar ook een mega uitgeprinte stamboom doen het goed op familiereünies en ze brengen mensen samen.
Geneanet biedt daar mooie & duidelijke waaiervormen voor aan :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/07/een-nieuwe-interface-voor-de-af-te-drukken-stambomen-van-geneanet
(+ eventueel kleinere waaiers voor nog oudere generaties).

Afrondend met een resem praktische ideetjes om van zo'n kleine of grote familiebijeenkomst een succes te maken voor jong & oud :
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/63336-onvergetelijke-familiedag-of-familiereunie-organiseren.html
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In aansluiting op voorgaand tekstje hier de meest recente toepassingsmogelijkheden bij Geneanet voor afdrukbare stambomen + de verschillende thema's.

Ideeën voor de visuele aspecten van een familieverhaal zoals oude (groeps)foto's, oude bidprentjes, prentbriefkaarten, affiches, enz.,
vind je op ons meest recente forum. (verder naar beneden scrollen)

Ook op de genealogische blogs is - vooral voor Nederland - heel wat inspiratie te te halen. (verder naar beneden scrollen)
Vlaanderen is hier ondervertegenwoordigd, maar dat hangt niet af van Geneanet, maar van ieder van ons;
veel info + evenementen voor Vlaanderen worden traditiegetrouw wel verspreid via de
Heemkringen (6 tekstjes) en Familiekunde Vlaanderen (8 tekstjes).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Inspirerend! Een grondige 'long reading' van 10 blz. over hoe een familieverhaal,
geplaatst in de lokale geschiedenis samen te stellen :
Mentaliteitsgeschiedenis van je familie, dorp, streek of stad
van J. Binon, Geschied- en Heemkundige Kring Oud-Heverlee

En verder, eens 'op reis' gaan doorheen de rijkgevulde website van
Heemkunde Vlaanderen via de blauwe bovenbalk.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
(1)
Verborgen verleden, (was) een populair TV-programma in Nederland
met focus op 1 welbepaalde voorouder(tak) waar meer informatie van te vinden is dan van de meeste andere voorouders... De redacteur  aan het woord :
Als mensen jong gestorven zijn, vaak verhuisd zijn of bijzondere beroepen hadden, heeft dat onze aandacht. Daar zitten meestal de verhalen. 
Zo ook het leven van soldaten of criminelen.(...) “Merkwaardig : mensen zijn telkens ontzettend blij, alleen het feit dat bvb een historisch figuur familie is.
Ze beseffen : ik hoor bij een breder verband, ik ben niet alleen, maar onderdeel van een lange keten waardoor ik er ben. Dat raakt een gevoelige snaar.”

>>> In het familieboek de schijnwerpers zetten op enkele merkwaardige levensverhalen kan de nodige aandacht trekken bij familieleden, zeker
        wanneer die niet met genealogie bezig zijn. 'Buitengewone' voorouders dedecteer je door allerlei secundaire bronnen volledig te ontcijferen.
        NB - Voor oudere lijsten met secundaire bronnen : 'Bladeren' via de cijfertjes linksonder of -boven.

(2)
Een stamboomboek van een nicht & neef die er maar liefst 40 jaar over deden en met goede beoordeling.
>>> Een stamboom die "12 generaties ver gaat en tot 1630", daar kijkt men in dit digitale tijdperk niet meer zo van op.  En toch...  40 jaar research
        waarbij alle aktes + allerlei bijkomende documenten in archieven werden opgespoord & ontcijferd, dat blijft ongewoon en geloofwaardiger! 
        In eigen streek vind je zeker zo'n familieboeken, digitaal of bewaard in lokale archieven en heemkringen.

(3)
Een familieverhaal kan opgedeeld worden in 2, 4, 8 of 16 aparte hoofdstukken om zo
de bomen doorheen dat grote bos (de uitgebreide kwartierstaat) vlotter te ontwaren; zie voorgaande tekstjes # 1 en 3).

Nog een optie is uitgaan van de meest voorkomende plaatsen in je kwartierstaat,
De 'TOP 5' of de 'TOP 10' van dorpjes, stadjes of steden zijn op te vragen via je GNN-welkom blad, onder cartografie;
best kiezen voor de 'individuele' plaatsten, dit is van je rechtstreekse voorouders.
Altijd belangrijk om je voorouders in hun tijd te plaatsen : in de grote geschiedenis, maar ook in hun lokale historie;
inspiratie daarvoor in lokale bibliotheken en archieven / heemkundige kringen, waar nog veel te vinden is
en, leefomstandigheden kunnen van streek tot streek verschillen (zo door grondsoort, plaatselijke epidemieën, enz., enz.).

Andere invalshoeken of manieren van werken zijn hier welkom!
helma2
helma2
Beiträge: 6
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

verhalen koppelen

Beitrag von helma2 »

Hallo,
Dit is nieuw voor mij en mijn vraag gaat erover waar ik alle informatie die ik over personen weet,
zoals het oorlogsverhaal van mijn opa, kwijt kan.
Eigenlijk wil ik dat dit ook algemeen op internet te vinden is straks.
Een soort kroniek dus.
Heeft iemand tips?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Zoals de zaken nu staan heeft Geneanet enkel geopteerd voor het plaatsen van familieverhalen op
de afzonderlijke persoonskaarten, 'profiel' genaamd; ook voor langere teksten is er voldoende ruimte voorzien.
Bij wijze van illustratie - Voor mijn opa nog niet zo uitgebreid, zie :
https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl&pz=peter+filip&nz=pittery&p=oscar&n=de+bleeker&type=fiche
De teksten bij één van mijn overgrootvaders zijn veel uitgebreider :
https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl&n=van+meenen&nz=pittery&oc=0&p=petrus+pieter+2+ludovicus&pz=peter+filip&type=fiche
en daar kan gerust nog worden aan toegevoegd.
Mocht Geneanet in de toekomst toch nog voor bijkomende tools kiezen - maar ik vrees van niet - dan zullen wij dat hier melden.
mvg, Greta

NB - Je vraag gehecht aan het forumtopic : 'Familieverhalen' met in voorgaande tekstjes misschien nog wat ideetjes.
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“