Antworten

Vondelingen

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Je vraag verplaatst naar ons forumtopic over vondelingen -
met allerlei tips & linkjes hierover, maar sluit me overigens aan bij de uitvoerige uitleg van Kris.
>>> Alle voorgaande tekstjes op p.1 via cijfertje 1 links- of rechtsboven + naar beneden scrollen!
mvg, Greta
joke58
female
Beiträge: 37
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von joke58 »

beste allen,

'gewoon' ter informatie een gelukkig aflopend verhaal van een vondelinge.
Bij het opmaken van de stamboom van mijn (aangetrouwde) tante Angeline, officieel Maria Angelina Marcellina De Winter, ben ik op een voormoeder gestoten die Lucia Van der Kerck heette.
Uit haar doopakte (PR Mechelen Sint Jan, p. 147) blijkt dat ze is gedoopt op de dag dat ze is gevonden in het westportaal van de St-Romboutskathedraal: Die decima quinta martii 1790 baptizata est sub conditione Lucia Van der Kerck civitatis alumna inventa eodem die summa Marie in portico occidentali ecclesia sanctie Rumoldi ad dextram intratis, suscepit Lucia Corten.
Haar achternaam, Van der Kerck, is duidelijk een plaatsaanduiding van de vindplaats, haar voornaam kreeg ze ongetwijfeld van haar peetmoeder.
Ze is later geplaatst bij het gezin van Louis Wilrijckx (die in de huwelijksakte haar 'père nourricier' wordt genoemd; haar ouders zijn daar als N.N. - nomen nescio - genoteerd).
mmeulenbergs
male
Beiträge: 15
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von mmeulenbergs »

Hallo,
mijn voorouders 'Meulenbergh' hadden begin 18e eeuw nogal 'n stevige voetafdruk in de St Joris parochie te Antwerpen. Bij het systematisch nakijken van het doopregister kwam ik echter ook uit op drie personen die ik (nog) niet kon plaatsen:
https://www.geneanet.org/media/public/meulenberg-hieronymus-josephus-doop-6-8-1716-joris-vondeling-42297316
https://www.geneanet.org/media/public/meulenbergs-maria-doop-25-8-1701-joris-vondeling-42297315
https://www.geneanet.org/media/public/meulenbergs-maria-doop-24-7-1703-joris-vondeling-42297314
Bij geen van de drie werden de ouders vermeld. De twee meisjes (beide met voornaam Maria) hebben de vermelding 'inventi / inventia', wat volgens mij vondeling betekent.
De jongen heeft blijkbaar twee voornamen (Hironimus Josephus) en de vermelding 'juventitus' (wat volgens mij jongeling betekent, mogelijk dus ook vondeling).
Het lijkt me vreemd dat vondelingen gedoopt werden met een 'courante' familienaam in dezelfde parochie.
Er zijn jammer genoeg geen vindingsaktes voor deze periode (en geen info over aangever, ...), heeft er iemand misschien soortgelijke ervaringen of suggesties / zoekpistes ?

Mvg
Marc
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3535
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von wdemaesschalck »

Goedemiddag,

Misschien werden ze gevonden aan de Molenberg (Meulenberg)? Dikwijls kregen de vondelingen de naam van de plaats waar ze gevonden werden bv Van Deuren (voor de deur)...
Een interessant werkje : https://www.pelckmansuitgevers.be/de-vondelingen.html

Mvg
William
mmeulenbergs
male
Beiträge: 15
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von mmeulenbergs »

@ William,
thanks, ga ik 'ns proberen te vinden in de bib.

De referentie naar een plaats is inderdaad mogelijk, maar volgens mij stonden er geen molens in 't midden van historisch Antwerpen :D
Een andere mogelijkheid die me al 'ns gesuggereerd werd, is dat de naam van de vinder gebruikt werd. Maar drie vondelingen vinden op +- 10 jaar lijkt me dan ook weer straf. Alhoewel, er bestond toen nog geen vondelingenschuif denk ik.
Enfin, ik probeer ze ook nog op naam terug te vinden in de huwelijks- en overlijdensregisters van de parochies, maar tot dusver geen succes.
Grts
Marc
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3535
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von wdemaesschalck »

Misschien vindt u meer in Felixarchief. Wellicht trap ik hier een open deur in ?
Mvg
William
mmeulenbergs
male
Beiträge: 15
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von mmeulenbergs »

Inderdaad 'n schitterende bron van info (voor opzoekingen inzake Antwerpen). Ik breng daar dagelijks een digitaal uurtje in door :D
Open deuren geen probleem hoor, alle suggesties worden sterk geapprecieerd.
Grts
Marc
mmeulenbergs
male
Beiträge: 15
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von mmeulenbergs »

Volgens opgevraagde info was één van mijn voorvaderen (Meulenbergh Gaspar Ignatius) eind 17e-begin 18e eeuw weesmeester te Antwerpen. Mogelijk werd daarom de naam ook gebruikt bij het dopen van vondelingen / weeskinderen (weet eigenlijk niet of vondelingen beschouwd worden als wezen). Ik heb het individueel dossier nog niet ingekeken, daarvoor moet ik 'ns tot op de Oude Leeuwenrui geraken ;)
Grts
Marc
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3535
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von wdemaesschalck »

Goedenavond,

Indien men er van uit gaat dat een wees een kind is van wie één (halve wees) of beide ouders (volle wees) zijn overleden, zijn vondelingen geen wezen. Dikwijls werd het kind door hun ouders of een alleenstaande moeder achtergelaten in de hoop dat het gevonden werd. Van de vondelingen waren de ouders onbekend, van de wezen waren de overleden ouders bekend.
Bij vondelingen liet men soms briefjes of voorwerpen achter. Hiermee wilden de ouders bewijzen dat de goede bedoeling aanwezig was om hun kind later terug te vragen.

Mvg
William
joke58
female
Beiträge: 37
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von joke58 »

Meulenbergh als plaatsnaam is niet zo ver gezocht als het lijkt. De Sint-Jorisparochie lag destijds aan de rand van de stad: op de huidige Leopoldplaats stond de keizerspoort en de (Spaanse) omwalling volgde het tracé van de huidige leien.

Tip: kijk eens op www.molenechos.org bij de reeks 'verdwenen molens' - je kan daar op gemeente zoeken. Onder Antwerpen, Antwerpen vind je tientallen vermeldingen. Enkele voorbeelden: op het huidige Mechelseplein heeft een smoutmolen gestaan, maar dat was een rosmolen, dus geen windmolen op een berg. Het Sint-Elisabethgasthuis heeft intra muros een windmolen gehad, eerst ten zuiden van de Meir en later in de huidige Haringrodestraat en zo zijn er nog geweest.

Succes met je zoektocht!
mmeulenbergs
male
Beiträge: 15
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von mmeulenbergs »

Bedankt voor de tip. Met 'n naam zoals de mijne moet je zo'n site wel uitpluizen :D
Maar inderdaad, zo ongeveer 'n 90-tal 'verdwenen' molens binnen Antwerpen had ik niet verwacht.
De vondelingennaam gelinkt aan de vindplaats blijft plausibel. Ik heb de drie betrokkenen overigens ook na de doopdatum niet meer teruggevonden in St Joris en omliggend (toch niet in de klappers, ik ben nu begonnen met de registers...).
benwijdeveld
male
Beiträge: 1
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen

Re: Vondelingen

Beitrag von benwijdeveld »

Een voorvader van mijn vrouw, Jean Baptiste Belloni, heeft gedurende zijn hele leven consequent opgegeven als geboren te Leuven in 1811, met een onbekende moeder en vader met dezelfde namen als hijzelf. Bij al mijn naspeuringen heb ik echter nooit een Jean Baptiste Belloni gevonden in de geboorte aktes van Leuven, niet in 1811 of jaren daar omheen, maar ook niet in de indexen tussen 1803 en 1820. Het feit dat hij zegt dat zijn moeder onbekend is, doet vermoeden dat het om een vondeling gaat.
Zo vind ik een vondeling, geboren op 29 februari 1808 in Brussel, afgegeven door een onbekende vrouw, die de naam heeft gekregen Jean Baptiste Beloni. Dat zou hem dus kunnen zijn. Mogelijk is hij dan door het Hospice des Enfants trouve rond 1811 ondergebracht bij een gezin in Leuven. Nu ben ik op zoek naar informatie uit de archieven van het hospice, maar kom eigenlijk niet verder op internet. Het hospice is waarschijnlijk dat aan de Rue de Marais cq Broekstraat in Brussel.
Ook na 1811 is niets over JBB te vinden. Pas in 1835 is het eerste vaststaande feit, zijn inschrijving in het Nederlandse leger en later zijn diensttijd in Nederlands Indië.
Wie kan mij helpen aan een tip waar hij tussen 1808 en 1835 is geweest. Bij zijn inschrijving in 1835 zegt hij uit Sas van Gent te komen, maar ook daar geen spoor van hem. Een mooi beginpunt op de verdere zoektocht zou dat archief van het Hospice in Brussel kunnen zijn, maar elke andere tip is van harte welkom.
Ben Wijdeveld
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“