Antworten

Oude beroepen

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Oude beroepen

Beitrag von greetjepittery »

Van oude beroepen gesproken (deel 1)
In mijn stamboom een lijn van maar liefst zeven KUIPERS op een rij; zij die voor vaten, tonnen, emmers en zo zorgden toen alles nog in hout was...
>>> Een weerkerend fenomeen : beroepen waarbij de vakkennis van vader op zoon werd overgedragen.
       Deze ‘neringdoeners’ bleven meestal generatieslang in hetzelfde dorp wonen, zo smeden, wagenmakers, brouwers. 
       En de dochters... die trouwden 'bij voorkeur' met een jonge man die de stiel van pa had aangeleerd.
>>> Maar... er is ook het verhaal van de ‘jongste zonen’... voor hen was er ‘geen plaats’ meer in het dorp. 
       Ze moesten hun geluk zoeken in een dorp dat soms veel verder lag dan de gewone afstand "met-paard-en-kar"...
       Houd daar rekening mee tijdens je opzoekingen.
       -  Zo trok mijn 'kuiperslijn' van Zomergem naar Maldegem en dan naar Moerkerke en Sluis (resp. Oost,- West,- en Zeeuws Vlaanderen)!
       - Idem voor de jongste brouwerszonen...  Ik tel er die van Wingene naar Moerkerke trokken en van Boezinge naar Leffinge.
       - Of een molenaarsgeslacht dat van Nevele via Ruiselede in Maldegem belandde. 
       - Ook nog een smid die van rond Kortrijk in 1 keer naar Damme migreerde, enz.

In het Oost Vlaamse Eeklo en Hansbeke weet ik vanuit Staten van Goed (boedelbeschrijvingen bij een overlijden, incl. erfenis- en voogdijregelingen)
dat ik schippers onder mijn voorouders tel...  Ze woonden niet dichtbij een grote rivier...  Kunnen uitvissen dat het hier om MARKTSCHIPPERS ging
die via (al dan niet nog bestaande kanalen) van stad(je) naar stad(je) voerden.  Het moet er drukker aan toe gegaan zijn dan we vermoeden :
alleen op de marktdagen mochten ze passagiers meenemen (om goederen te kopen of verkopen); ook mochten deze marktschippers slechts
in een welbepaalde richting varen, vb tussen Gent en Brugge, alleen naar de dichtst bijgelegen stad. 

DTB-registers leren ons weinig of niets over 'beroepen', om het beroep van onze oudste voorouders te weten te komen kan je met een portie geluk
iets terugvinden in allerlei heemkundige publicaties; ook STATEN VAN GOED kunnen verhelderend zijn!
Zelfs onrechtstreeks : zo een rijkere voorvader waarbij de kost van een ijzeren kruis voor op zijn graf in de SVG werd genoteerd,
samen met de afrekening van de smid en de vaten bier die verrekend werden aan de brouwer voor zijn begrafenismaal;
zowel die smid als die brouwer zitten in mijn boom!
Ja! Eenmaal de rechtstreekse voorouders tot 1600 grotendeels zijn opgespoord, komt het fascinerende maar meest tijdsintensieve (!) werk er aan :
Staten van Goed ‘vertalen’ (ook heel belangrijk om relaties tussen de generaties te bewijzen!).

Hierbij nog twee interessante links :
https://www.pinterest.com/GeneanetNL/ambachten-en-beroepen/
>>> maar via het zgn. pinterst inloggen...
afbeeldingen van oude beroepen > op foto klikken voor uitleg en verdere verwijzingen

Verder gewoon eens googelen op 'Oude beroepen' met nog tientallen interessante sites!
Wordt vervolgd, maar wie nog vragen of info heeft, welkom op dit forumplaatsje, mvg, Greta
hdevries3
hdevries3
Beiträge: 44
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re : Oude beroepen

Beitrag von hdevries3 »

Dag Greetje,

Wou even vragen of jij weet wat het beroep "huysbezorger" waarschijnlijk nu geschreven huisbezorger in houd.
Dit beroep kom ik dikwijls tegen in de † akten ± 1830 te Antwerpen ...
Ik dacht aan een verpleger of een persoon die in een ziekenhuis werkt maar twijfel hier aan ...
Met dank en vriendelijke groetjes,
Hélène
hdevries3
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10830

Re : Oude beroepen

Beitrag von wimdeckers »

Iemand die aan huis bezorgt ? Voorloper van de postbode ?

Dat was mijn eerste gedachte, maar nu blijkt het ook in de Statenbijbel te staan en dan lijkt het meer op de functie van hoofd huishouding, dus hoofd der andere bedienden (even googelen op huisbezorger).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hallo Hélène,
Het beroep HUISBEZORGER enkel in grote steden aangetroffen; ook in Nederland.
Spontaan dacht ik ook aan een loopjongen ofte koerier, maar dat is het niet.
Zowaar een Bijbelvers toonde me de betekenis (Lucas 12:40) :
- in de Statenbijbelvertaling staat nog dat in onbruik geworden woord : 'huisbezorger',
- maar in nieuwere vertalingen staat er : (...) die trouwe en verstandige 'beheerder' die de heer over zijn dienstvolk heeft aangesteld (...). 
In het Grieks luidt dat  oiconomos ofte econoom.
>>> Tenzij iemand een betere uitleg heeft (want geen letterlijke definitie gevonden), is een thuisbezorger volgens mij dus een soort BUTLER,
zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Butler
Denk hierbij aan de prachtige film : "The remains of the day", met topacteurs Anthony Hopkins (de hoofdbutler) & Emma Thompson.
Ook vanuit Vlaanderen : "Zonnige groetjes", Greetje

PS - Grappig de aanvulling van W.D. pas later gezien.  Nu nog een wandelingetje ;-)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Nog een achterkomertje, Hélène,
Ook eens Googelen op HUISBEZORGSTER en dan krijg je zelfs nog meer resultaten, die in dezelfde richting wijzen :
allerlei oude teksten waaruit blijk dat het hier om een inwonende dienster gaat,
die zowat voor alles ZORGT in het huishouden van kasteelheren, maar ook van de rijkere burgerij. 
Onder haar leiding staan soms nog jongere dienstmeiden.  In het leven van de kinderen speelde ze ook een belangrijke rol  (de 'babysit'). 
Kortom : huisbezorgers en -bezorgsters zorgden ervoor dat 'hun families' zich van de dagelijkse sleur niets moesten aantrekken;
ze komen in vele gekostumeerde drama's voor (zoals in de verfilmingen van Charles Dickens).  Da-aag, Greetje
hdevries3
hdevries3
Beiträge: 44
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re : Oude beroepen

Beitrag von hdevries3 »

Dank aan Greetje en Wim ...
Gelukkig dat jullie er zijn, wonend in Frankrijk denk ik blijkbaar niet meer in het Nederlands  ;D
Jullie tips en links zijn mij héél nuttig !
De groetjes en tot @ schrijfs,

Hélène
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
(1)
Ook hier doorverwijzen naar volgend forumplaatsje over marqueurs en franstalige 'métiers'
>>> zoals geregistreerd in B.S.aktes (!) + met hun NL'se vertaling.
Zo nodig via Franse forum 'speurneuzen' of zelf een vraagje te stellen
>>> NB - taal : 'français' aanvragen onderaan links!

(2)
En, voor wie met binnenschippers in zijn stamboom, komt aan zijn trekken via het linkje.

(3)
Nog meer plaatjes + info (!) met 17de eeuwse beroepen om je familiegeschiedenis op te smukken.

(4)
En, een forumtopic over beroepsfamilienamen (verder naar beneden scrollen).
cdeoude
female
Beiträge: 7
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Weet iemand wat de beste omschrijving is van een heereknegt? En is er misschien documentatie over?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
HEEREKNEGHT... "de knecht van een (land)heer..."
Niet van een landbouwer met nogal wat grond en veestapel + personeel,
maar... volgens ENCYCLO.NL zou het een butler, kamerbediende, lakei zijn,
mogelijks ook de man die verantwoordelijk was voor de rijpaarden van zijn heer;
zie daarvoor de hedendaagse schrijfwijze "herenknecht".
Een ruim gamma en ev. door verdere opzoekingen verder te bevestigen en te specificeren.
Iemand vanuit het noorden van Nederland die nog precieser weet te omschrijven? mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10830
HERENKNECHT
1) Beroep 2) Butler 3) Kamerbediende 4) Kamerdienaar 5) Lakei 6) Persoonsbenaming
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/HERENKNECHT/1

;)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Aan iedereen en aan mevr. de Oude in het bijzonder,
Voor verdere documentatie en lokale research eens navraag doen bij
lokale LANDELIJKE KRINGEN < provinciale verenigingen en < de NGV,
meer bepaald :  http://www.ngv.nl/Regios/homepage.php?frams=n

Voor Vlaanderen verwijzen we naar de lokale HEEMKRINGEN
Zie : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=535562.0 
met talrijke tips & links.  mvg, Greta
fluffy82
male
Beiträge: 274
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re : Oude beroepen

Beitrag von fluffy82 »

Ik heb ook een oud beroep waar google mij niet bij kan helpen...

Heeft iemand enig idee wat een fabriekscheerder is? Misschien iets met wolproductie te maken?
De persoon in kwestie reisde heel zijn leven rond tussen Sint-Niklaas en Brussel (Koekelberg, St-Jans-Molenbeek).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Brussel... dus ook maar eens bij de Franstaligen te rade gaan?
"Les métiers de nos Ancêtres", onder de T van TONDEUR (de draps et de laine) :
http://www.vieuxmetiers.org/lettre_m.htm (rechtse pijl tot aan de letter T)
Laat ook eens weten van welke tijd je spreekt, Tom
Specifieke werken over de wol- en vlasnijverheid kunnen zeker meer inzicht opleveren.
Iemand met betere info?  Groetjes, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Het valt op dat bij het googelen op fabrieksscheerder men telkens in het Land van Waas terechtkomt; in de 19de eeuw, maar ook nog tot in het Interbellum.
Best eens een lokale heemkundige kring contacteren; die weten zeker meer : http://www.heemkunde-vlaanderen.be/heemkringen/oost-vlaanderen/
Of, contacteer misschien eens de auteur (E.B.) van volgende E-thesis : http://www.ethesis.net/lokeren_crisis/lokeren_crisis_deel_II_C.htm
"Bepaling v.h. profiel v.d. Lokerse gezinnen in de crisisjaren" (rond 1840)
Ze geef een goed tijdsbeeld van de tewerkstelling in het Land van Waas (i.c. Lokeren). 
In par. 3.3. "Spreiding van de verschillende ondersteunde beroepen binnen de textielsector"
wordt 'fabrieksscheerder' expliciet gerekend tot de beroepen uit de textielsector.     mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
(1)
Een 'opgelost raadsel' : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=557062.0
Cabaratier & Cabaratière...
geen zangersechtpaar, maar zoals zovelen toen in de 19de eeuw, mensen met meer dan één beroep!
In B.S. aktes worden er regelmatig bij de geboorteaangiftes van de vele kinderen verschillende beroepen voor de ouders geregistreerd...
Zowel tegelijkertijd, zoals hier het geval met die herberg, of de vele wevers ('huisnijverheid') begin 19de E,
als doorheen de tijd : seizoensarbeid met zijn vele 'journaliers' (dagarbeiders).
Het was een manier om te overleven in het industriële tijdperk...
Anderen zagen dan weer de kans om vanaf toen wat hogerop te geraken
(de winkeliers, zo en massale migratie naar de steden of naar 't Beloofde Land 'Amerika').

>>> De moeite waard om speciale vondsten en 'raadsels' i.v.m. oude beroepen hier te delen  :-)

(2)
En, nu we hier toch 'geparkeerd' staan... @ Tom - Nog iets ontdekt wat die fabrieksscheerder van jou uitvoerde?
Googelend op fabrieksscheerder (met 1 s) krijg je al wat meer resultaten, maar altijd weer uit het Land van Waas.

(3) Interessante vindplaats voor 19de eeuwse beroepen in deze E-thesis, universiteit Gent, M. De Rouck :
"Sociaal economische en geografische typologie der diocesane clerus in het bisdom Gent (1918-1939). 
Wel tot halverwege de PDF scrollen want geen paginering; daar vind je lijsten van de beroepen / functies
die de ouders van Oost-Vlaamse priesters uitoefenden.
Er staat ook een fabrieksscheerder tussen uit - alweer - het Land van Waas (De Schrijver, St.Niklaas)  ;-)
>>> Door alleen te googelen op de thesistitel, kom je niet bij de lijsten zelf; zo lukt het wel :
"Andere bijlagen enkel in pdf. - E-thesis www.ethesis.net/bisdom/bisdom_bijlagen.pdf"
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“