Antworten

Oude beroepen

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goede avond,

Een baken is een ton, paal, boei – al dan niet verlicht en radiozenders - of een ander drijvend voorwerp dat een veilige vaarroute voor de schepen markeert. Onder invloed van eb en vloed veranderen de stroming en de waterstanden en dus ook de vaarroutes. Daarom is het nodig de bakens te verplaatsen. Bakendragers zijn de mensen die de bakens verzetten.

Een "el" is een oude lengtemaat, die varieerde van streek tot streek: ongeveer 60 à 70 cm.
Ellewaren zijn stoffen (katoen op rol, kant,flanel, vilt linten, nylon, knopen, broderie ...) die aan de el verkocht worden. In België is bv. Veritas een winkel met ellewaren

Mvg

William
hdevries3
hdevries3
Beiträge: 44
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Oude beroepen

Beitrag von hdevries3 »

Dag,

Met dank aan William voor de zéér spoedige en duidelijke antwoorden ...
Alles is nu veel duidelijker voor mij !

MVG,

Hélène De Vries;
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In aansluiting op de verhelderende omschrijving van William, hier nog een uitgebreide tekst (studie) over allerlei bebakening
sinds oeroude tijden : https://loodjes.nl/Tekst%20gedeelte.html
Vanuit het waterrijke Nederland waar vlot & veilig scheepvaartverkeer nog meer van tel was...
meteen interessant voor onze Nederlandse collega's.
Ik veronderstel dat het bij jou om een persoon uit (of rond) Antwerpen gaat,
maar ook het lezen waard voor wie met Vlaamse kust- en stroombewoners in zijn 'stamboom.' mvg, Greta
hdevries3
hdevries3
Beiträge: 44
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Oude beroepen

Beitrag von hdevries3 »

Dag Greetje,
Ja, het gaat om René De Vries ... heb dit op Felixarchief gevonden met de vermelding van zijn functie "Baakdrager", indienst 01/01/1922 en uitdienst 10/03/1931, Archiefvormer = Politie Borgerhout, Beschrijving openbaar vanaf 10/03/1981.

Deze gegevens zijn echter niet on-line te bekijken (je moet dit reserveren en ter plaatse bekijken) wat voormij onmogelijk is daar ik ZW Frankrijk woon ...

Met dank en vriendelijke groetjes,

Hélène De Vries
yveshuyghebaert
male
Beiträge: 4
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
"STEDEMELKER"
Ik kom bij een bloedverwant het beroep tegen van "stedemelker"
Via google en bing geen hits gevonden. Ook op sites van oude beroepen gezocht.
In vond dit beroep bij Ketelers Jerome (1864-xxxx) bij de geboorte van zijn kinderen van 1892 tot 1899.
Het jaar van huwelijk 1891 staat hij nog met beroep landbouwer.
Dit alles te Veurne.
Bij zoeken op Arch.be vind ik 3 andere meldingen van stedemelker in 1878, 1882 en 1890 telkens te Veurne.
Anders vind ik wel enkele 'stalmelkers' tussen 1861 en 1866 te Oostende.
En hiervan vind ik wel uitleg op internet: "stalmelkerij", een klein veebedrijf gericht op verkoop van producten in het (ver)stedelijk(t) gebied.
Iemand enig idee of stedemelker een andere betekenis heeft dan stalmelker?

Grts Yves
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Vermoedelijk gaat het hier om wat wij in Vlaanderen in vorige eeuw een melkboer noemden.
Na de oorlog gingen melkboeren hun melk halen bij lokale melkerijen of bij de eerste zuivelfabrieken;
daarvoor kwamen plattelanders met hun melk naar de nabijgelegen steden en stadjes
en noemden men deze wellicht rond Veurne (en elders niet?) stedemelker.
Zie bvb : https://isgeschiedenis.nl/nieuws/het-verdwenen-beroep-van-de-melkman (NL)
en : https://nl.wikipedia.org/wiki/Melkboer

Het feit dat J.K. als landbouwer werd geregistreerd bevestigt alleen mijn vermoeden en...
nogal eens waren het de jongere zonen, die geen toekomst hadden op de ouderlijke boerderij;
zo kwam ik althans te weten in eigen stamboomonderzoek.

Aanvullingen blijven welkom. mvg, Greta
yveshuyghebaert
male
Beiträge: 4
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
"LISEUR" (frans) of lisseur
Ik kom bij een tak van de familie die uitgeweken is naar regio Roubaix en Tourcoing.
Velen werkten daar in de textiel, meer bepaald vlasverwerking op het einde van de 19e eeuw begin 20e eeuw.
Ik kom hier het beroep tegen van "Liseur".
Sommige familieleden van deze persoon zijn 'contre-maître de filature', wat ik vertaal in 'voorman van spinnerij'.
Ik zocht op franse sites naar liseur maar vind niets terug. Wel vind ik 'Lisseur' terug en diverse mogelijkheden in de textielindustrie.
- Artisan, ouvrier qui monte les lisses d'un métier à tisser
- = Tondeur de draps: Ouvrier lustrant et lissant les étoffes et les draps.
Deze eerste zou dus iemand zijn die de scheringdraden van een weefgetouw opspant. Hierover vind ik wel verder ook geen informatie als beroep.
De tweede iemand die de stoffen 'scheert', dit beroep van scheerder bestaat nog steeds, het is iemand die ervoor zorgt dat de stoffen een glad en gelijkmatig oppervlak hebben.

Iemand een gedacht hoe ik vertaling zou kunnen doen?
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Er zijn nog definities :

https://www.vieuxmetiers.org

Liseur de dessins voir Liseuse.
Liseuse Personne qui indique au Donneur qui monte un métier le nombre de fils qu'il doit prendre ou laisser pour former le dessin sur une étoffe.
Lisseur (183) Dans le Bordelais, Repasseur.
Lisseur voir Tondeur de draps.
Lisseur Ouvrier qui, après le tannage, coupe les peaux en deux parties suivant leur ligne dorsale.

Mvg
William
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“