Antworten

Correctiehuis van Sint-Bernard te Hemiksem

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
kvoet
male
Beiträge: 3115
Hallo,

In mijn stamboom zit een Maria Theresia Voet, geboren te Houtvenne op 13/11/1795 en overleden in Hemiksem op 02/03/1828. Wie kan me op weg zetten om te achterhalen waarom ze in het correctiehuis (een gevangenis) was, wat ze mispeuterd had en eventueel hoe ze gestorven is?

Het correctiehuis is opgestart in 1822 en bleef er tot 1867. Zijn er nog archieven van te vinden? Ze moet er tussen 1822 en 1828 toegekomen zijn, op 21/08/1821 heeft ze nog een natuurlijke dochter gekregen in Heist op den Berg.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Mvg
Kris
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Schrijnend verhaal als je zo eens haar 'tijdlijn' bekijkt, zoals we dat dan 'technisch' noemen...
Een correctiehuis werd in de volkstaal ook wel een verbeteringsgesticht genoemd en
die eeuwige kwajongens (zoals ook 'De Witte' van Ernest Claes) werden er wel eens mee afgedreigd...
Het doofstom maar verstandige broertje (°1899) van mijn oma had uit frustratie & kwaadheid de kap van een non getrokken
omdat hij niet meer naar de school mocht gaan... kort daarop werd hij naar Beernem gestuurd wegens 'karaktergestoord'
(wat mijn oma altijd tegensprak)... Ondenkbaar in onze tijd!
Dit alles om te zeggen dat Maria Theresia niet noodzakelijk een (zware) criminele was,
zelfs armen die brood stalen konden in zo'n correctiehuis belandden
(en even daarvoor verscheepte Engeland zijn kruimeldieven nog naar de toenmalige vergeetput Australië...).
Wellicht bracht M.Th. kort voor haar internering in zware armoede haar kind ter wereld
en kon ze er niet voor zorgen; dat alleen al kan er mee te maken hebben...

Maar... gaat het om het correctiehuis Sint-Bernard (Hemiksem)? Zie :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Bernardusabdij_(Hemiksem) en
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/13117
Later, in 1867, werden de gebouwen overgedragen aan het Belgische Leger.
>>> Heb je kunnen uitvissen waar het correctiehuis gevestigd was?
Als het op de gemeente niet lukt dan kan de heemkundige kring Hemiksem
je misschien wat info of tips geven : https://hemiksem.be/vrije-tijd/heemmuseum-heymissen

mvg, Greta
kvoet
male
Beiträge: 3115
Het gaat inderdaad over het correctiehuis te Hemiksem, daarvoor ooit een cisterciënzerabdij, omgebouwd tot correctiehuis. De gebouwen zijn blijkbaar voor verschillende doeleinden gebruikt in de loop der tijden.
Ik denk ook niet dat Maria Theresia een criminele was, maar eerder een soort slachtoffer van haar tijd (die arme Kempense boerkes hadden het hard te verduren). Maar het intrigeert me wel of er iets te vinden is wat hierover een aanwijzing kan geven. Als "lichtpuntje" is er nog de dochter, die uiteindelijk getrouwd is en 87 j. is mogen worden...
Alvast bedankt, Greta

Mvg
Kris
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hierbij nog een belangrijke PDF voor de provincie Antwerpen :
http://www.arch.be/docs/depots/antwerpen-beveren/archievenoverzicht-rijksarchief-antwerpen.pdf
met de referenties voor Hemiksem achteraan + een overzicht op p. 203/204

Nog wat uitpluiswerk maar alvast wat wegwijzers + eventueel nog de lokale heemkring contacteren.
De ene heemkring werkt al verder in de tijd dan de andere;
heb zelf dankzij een heemkring voorouders en hun lotgevallen ontdekt tot in de 17de eeuw...

mvg, Greta
xaviervd
male
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In het overlijdensregister van 1840 van Onze-Lieve-Vrouw-Waver is een extract toegevoegd, afkomstig van de BS van Hemiksem. Daarin wordt melding gemaakt van het overlijden van Daniel Van Dessel op 1 december 1839. Vermits de brief pas in januari 1840 werd verstuurd, zit die dus bij het jaar 1840. Ook hier betreft het een overlijden in het Correctiehuys van Sint-Bernard aldaar, want de 2 getuigen zijn daar bedienden.
Xavier Van Dessel
website: [url=http://xavier.desk-co.be"]http://xavier.desk-co.be[/url]
fcallenaere
fcallenaere
Beiträge: 1
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Bij mij gaat het niet om een 'patiënt' maar om mijn bet-overgrootvader die vanuit Brugge vertrokken is naar Hemiksem waar hij 'gardien' was. Is daarna in Namen gaan werken als bewaker. Waarschijnlijk in Namen want zijn echtgenote was afkomstig van Bouge. Zijn twee kinderen zijn geboren in Schelle (1856 en 1858)
Nu mijn vraag : is er enig overblijfsel van papieren waar ik een spoor van mijn 'gardien' zou kunnen vinden?
xaviervd
male
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Als een patient kwam te overlijden in het correctiehuis, dan werd het overlijden zeker in de burgerlijke stand van Hemiksem genoteerd. Die archieven staan op FamilySearch. En de kans is dan ook heel groot dat de aangevers/getuigen van het overlijden medewerkers zijn van het correctiehuis. Je zou dus wel wat akten (diagonaal) moeten lezen, maar het zou best kunnen dat je dus in de voor jou interessante periode enkele overlijdensakten vindt in Hemiksem waarbij mogelijks dus je voorouder als getuige optreedt. Daar zal dan waarschijnlijk ook zijn juiste functie bij vermeld staan. Het blijft een gokje natuurlijk, want er waren waarschijnlijk heel wat "gardiens".

Of er meer specifieke archieven beschikbaar zijn van dit correctiehuis, weet ik niet.

Xavier
Xavier Van Dessel
website: [url=http://xavier.desk-co.be"]http://xavier.desk-co.be[/url]
marcelhollants
male
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Archieven, heb deze vroeger nog ingezien in het Rijksarchief te Beveren-Waas. Info aldaar inwinnen.
jvo2506
jvo2506
Beiträge: 25
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
De archieven van Bernardus zijn in Beveren in te kijken!
Mijn voorvader is in Hemiksem vanaf 1830 cipier geweest en later inwonend concierge tot zijn pensioen in 1865
jvo2506
jvo2506
Beiträge: 25
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
fcallenaere hat geschrieben: 10 August 2020, 09:56 Bij mij gaat het niet om een 'patiënt' maar om mijn bet-overgrootvader die vanuit Brugge vertrokken is naar Hemiksem waar hij 'gardien' was. Is daarna in Namen gaan werken als bewaker. Waarschijnlijk in Namen want zijn echtgenote was afkomstig van Bouge. Zijn twee kinderen zijn geboren in Schelle (1856 en 1858)
Nu mijn vraag : is er enig overblijfsel van papieren waar ik een spoor van mijn 'gardien' zou kunnen vinden?

Heb vorige week de personeelsregisters van de gevangenis geraadpleegd. Je kan er zeker je voorouder in terug vinden!
joke58
female
Beiträge: 37
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
voor een artikel over de (voorouders van) een dorpsgenote stootte ik ook op een vrouw die overleden is in het correctiehuis van Hemiksem. Een schrijnend verhaal eigenlijk: na haar huwelijk op 19 oktober 1902 op 27-jarige leeftijd krijgt ze snel na elkaar een dochter (22.11.1802!), een zoon (1804), een dochter (1805) die overlijdt voor ze een maand oud is, een zoontje (1806) dat ook sterft na een paar weken, een dochtertje (1809-1811) dat net geen twee wordt, een dochter (1811), een dochter (1813-1835) waarvan ze het overlijden op jonge leeftijd gelukkig zelf niet meer meemaakt en een doodgeboren zoontje (1818). Om nog maar te zwijgen van eventuele miskramen in de periode 1811-1825. Zelf sterft ze in 1825, amper 50 jaar oud.
Haar man was een brave dagloner, haar enige overlevende zoon wordt een (weliswaar eenvoudige) landbouwer. Waarom zit zo'n vrouw in het correctiehuis? Het intrigeert me. Depressie? Wanhoop? 'gek' geworden van verdriet en domme dingen gedaan? Het zou effectief interessant zijn om dossiers van die 'bewoners' te kunnen inzien.
kvoet
male
Beiträge: 3115
joke58 hat geschrieben: 27 Februar 2024, 19:12 voor een artikel over de (voorouders van) een dorpsgenote stootte ik ook op een vrouw die overleden is in het correctiehuis van Hemiksem. Een schrijnend verhaal eigenlijk: na haar huwelijk op 19 oktober 1902 op 27-jarige leeftijd krijgt ze snel na elkaar een dochter (22.11.1802!), een zoon (1804), een dochter (1805) die overlijdt voor ze een maand oud is, een zoontje (1806) dat ook sterft na een paar weken, een dochtertje (1809-1811) dat net geen twee wordt, een dochter (1811), een dochter (1813-1835) waarvan ze het overlijden op jonge leeftijd gelukkig zelf niet meer meemaakt en een doodgeboren zoontje (1818). Om nog maar te zwijgen van eventuele miskramen in de periode 1811-1825. Zelf sterft ze in 1825, amper 50 jaar oud.
Haar man was een brave dagloner, haar enige overlevende zoon wordt een (weliswaar eenvoudige) landbouwer. Waarom zit zo'n vrouw in het correctiehuis? Het intrigeert me. Depressie? Wanhoop? 'gek' geworden van verdriet en domme dingen gedaan? Het zou effectief interessant zijn om dossiers van die 'bewoners' te kunnen inzien.
Goedenavond,

Ikzelf ben nog niet in de archieven van Sint-Bernardus gaan zoeken. Dat is iets wat op mijn "todo" staat voor wanneer ik met pensioen ben (en dat is nog wel enkele jaren... ;) ).

Mvg
Kris
joke58
female
Beiträge: 37
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag Kris,
dat zou zeker nuttig werk zijn! Maar vergis je niet: zoals ik het afgelopen halfjaar heb kunnen ervaren heb je na je pensioen niet ineens zeeën van tijd... Hoe me in elk geval op de hoogte, ik heb intussen nog een familielid van mijn man teruggevonden die ook daar overleden is.
groetjes,
Joke
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“