Antworten

Obiit in albis

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
tomdepreter
male
Beiträge: 3
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hallo,

ik kom in de PR van Schriek regelmatig de vermelding "obiit in albis" tegen. Ik ben al verklaringen tegengekomen die verwijzen naar Beloken Pasen maar is in deze geen afdoende verklaring want wordt ook vermeld in periodes ver voor en na Pasen. De gevallen die ik heb uitgezocht betreffen allen jonge kinderen. Zou dit kunnen verwijzen naar "gestorven in de wieg" of wiegendood waarbij albis (wit) verwijst naar het witte doopkleed en/of wieg? Input voor deze hypothese is van harte welkom

mvg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Zelf nog geen historische teksten gevonden over 'in het wit overleden';
wel bestaat ook de uitdrukking (gewoonte) albis sepultus = in het wit begraven.
Vermoed ook dat het hier om pasgeborenen gaat, doch pas volledige zekerheid
als kan achterhaald worden wanneer die kindjes geboren werden.

Te betwijfelen valt of het hier om een wit doopkleed gaat, want dat gebruik pas vanaf 1800.
Wel waren witte babykleertjes bij de 'gewone' mensen de meest voor de hand liggende,
niettegenstaande de witte gewaden bij de vroegere volwassen dopen in de eerste eeuwen na Chr.

Iemand die hier nog iets kan aan toevoegen of deze uitdrukking
(die mogelijks een stijlfiguur van die ene pastoor was) zelf tegenkwam?
mvg, Greta

PS - Een indrukwekkend familietafereel uit medio 17de eeuw (1° foto van de tekst) dat aantoont dat,
ondanks de toenmalige grote kindersterfte, verdriet en de band met een overleden kind er toen niet minder om was :
8 van de 9 zijn borelingen in wit kleedje... Zie : https://www.jefdejager.nl/dood.php
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“