Antworten

Wezen in 17 en 18de eeuw

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
luc2206
male
Beiträge: 86
Weet iemand mij te vertellen hoe het er in de 17de en 18de eeuw aan toe ging wat betreft het erfdeel van minderjarige weeskinderen? Tot op welke hoogte hadden de voogden daar zeggenschap over? Werden de wezen destijds steeds in een weeshuis gestopt?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In de vele bundels met korte inhoud van Staten van Goed, Weesregisters, boedelaktes e.d., die deels ook online staan,
kan men vaststellen dat voor weeskinderen werd gezorgd in de 17de en 18de eeuw, ja zelfs al in 15de en 16de eeuw.
Er werden meestal 2 voogden aangesteld, een maternele en een paternele, zodat de families langs moeders,- en vaderskant
elkaar konden controleren; meteen interessant om verwantschappen te kunnen achterhalen.
Er werd een onderscheid gemaakt tussen roerende en onroerende goederen (als die er al waren);
ook halfzusjes en ,- broers ('kinderen 'van halven bedde') werden vermeld.

Of het er steeds even eerlijk aan toe ging kunnen we niet altijd achterhalen, maar
soms werden er na een tijd nieuwe voogden aangesteld voor minderjarig kinderen (tot 25j.), niet alleen omdat
een voogd was overleden (een grootvader bvb), maar omdat er werd 'gefoefeld' met de erfenis der wezen...

Voor zover ik kan achterhalen zijn weeshuizen vooral een 19de eeuws fenomeen, meer bepaald in de 'anonieme' steden;
in dorpen werden kinderen door grootouders of ooms en tante opgenomen, maar bij genealogische opzoekingen
stellen we ook vast dat weduwen en weduwnaars meestal vrij snel hertrouwden, er 'samengestelde' gezinnen werden gevormd.

Ik kom hier nog eens terug, maar ga nu, zoals zoveel voormoeders voor mij in de zomer, confituur maken van tuinfruit.
Hier alvast een verwijzing naar een M.A. thesis :
Kinderen van de rekening : de zorg voor wezen, verlaten kinderen en vondelingen in het Brugse (1796 - 1925), J. Dickx.
http://www.ethesis.net/brugge_vondeling/brugge_vondeling_deel_1.htm
en, een gerelateerd forumtopic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=496561
met vooral op de eerste bladzijde wat algemene info over Weesregisters en dergelijke.

Aanvullingen uit andere hoek blijven welkom. mvg, Greta
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“