Antworten

Info over douaniers

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
sprookloosje
male
Beiträge: 26
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Mijn opa heeft een groot deel van zijn leven bij de douane gewerkt.
Graag zou ik meer weten over zijn carrière. Heeft iemand een idee waar ik hier meer info over kan vinden?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Laat desgewenst eens weten in welke periode je grootvader douanier was.
Hier alvast een interessante link van het nationaal museum en accijnzen :
https://www.nationaaldouanemuseum.org/ (surfen via bovenbalk).

Ik woon al mijn ganse leven langsheen de grens NL/B (dichtbij Sluis, dan Zundert , dan Sas van Gent) en
als kind was ik beetje bang van douanes na onze wekelijkse boodschappen in NL ;-)
De verhalen die je her en der hoorde zijn waard om vereeuwigd te worden, zeker die van voor de jaren 1960.
Van huizen die pal op de grens stonden - de voordeur bepaalde de nationaliteit der bewoners - en die echte doorgeefluiken waren
voor smokkelwaar t.e.m. dieren of van jonge ouders die met hun kinderwagen een 'wandelingetje' maakten over de grens
met verboden producten zoals rookwaar en sterke drank, onder het matrasje van hun baby.

Nog een genealogische tip : nogal wat douaniers werden benoemd ergens ver van huis en leerden daar 'de ware' kennen...

Nog iemand met nadere of algemene informatie of, faits divers? mvg, Greta
sprookloosje
male
Beiträge: 26
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Bedankt voor je antwoord, Greetje! Ik ben zelf opgegroeid aan de Frans-Belgische grens (Menen), is je verhaal heel herkenbaar. Mijn opa en oma zijn beide van het Ieperse, en kenden elkaar al voor hij douanier was. Toen ze in Essen woonden, waren er in die tijd geen vrouwelijke douaniers, en werd mijn oma soms opgevorderd om vrouwen te fouilleren. Kwestie van dat de douaniers niet (valselijk) beticht konden worden van handtastelijkheden. Ze vond dat allesbehalve fijn.

Naast deze vraag op het forum te plaatsen ook om 22u40 een mail via de algemene contactpagina naar 't rijksarchief gedaan.
Om 7u15 de dag al een nuttig antwoord terug :) . Hun antwoord:
Indien uw opa geboren werd voor 1940, dan bewaren wij hier op het ARA zijn dienststaat. Deze maakt dan het voorwerp uit van het bestand '"Ministerie van Financiën. Douane & Accijnzen. Personeel" (inventaris I587):
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/zoekterm/douane/archiefbewaarplaats/BE-A0510/eadid/BE-A0510_005227_004130_DUT
Via de personeelsregisters onder nr. 522-523 zullen we wellicht de dienststaat in kwestie kunnen terugvinden, maar dan hebben we een idee nodig van de geboortedatum en vooral van de vertrekdatum van uw opa als douanier (was dit bij zijn pensioen op 65 of eerder?). De dienststaten zijn immers geordend op beginletter van de familienaam, vervolgens (binnen elke letter) chronologisch op vertrekdatum.
Dan maar de gegevens over mijn grootvader doorgestuurd, en terug heel snel een antwoord gehad:
Beste mijnheer Desmet,

Ik vond twee personen met de opgegeven naam:
- Leroy, Michel-Auguste-Paul-Baudhouin: "mis fin au contrat" op 30/09/1979 - dienststaat L2974
- Leroy, Michel Julien: op ruste gesteld op 1 januari 1984 (werkzaam in gent) - dienststaat L3085

Ik veronderstel dat het om de tweede persoon gaat? In dat geval zijn er twee opties:

- U kan de dienststaat op afspraak komen raadplegen in onze leeszaal (na reservatie: http://arch.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&cat=onze-gebouwen-en-leeszalen) en ter plaatse foto's nemen of reproducties opvragen

- U kan meteen via [email protected] een digitale reproductie bestellen van Inventaris I587, nummer 859, dienststaat nr. L3085. De factuur zal 40 euro bedragen.

Aan u om uit te maken wat het best uitkomt.

Met vriendelijke groeten,

het ARA
Omdat ik momenteel geen tijd heb om naar het rijksarchief te gaan (kinderen, werk...), koos ik de optie van 40€. Ik hoop dat ik een mooi bundeltje info hiervoor terugkrijg.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Bedankt voor de feedback!
Kan interessant zijn voor anderen met voorouders douaniers en... 'douanières'

mvg, Greta
sprookloosje
male
Beiträge: 26
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Gisteren mail gekregen van het rijksarchief. Het is toch even slikken dat ik voor 8 scans 40€ heb betaald :shock: .
Soit, voor de rest geen klagen. De scans zijn van topkwaliteit en snel geleverd ondanks de boodschap dat er momenteel veel bestellingen waren. Er staat ook heel wat interessante maar droge informatie over mijn opa zijn carrière.
hvranken1
hvranken1
Beiträge: 13
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
beste

ook mijn grootvader was douanier (regio waasten - dan menen met interim als ontvanger in wervik
volledige dienststaat heb indertijd op vraag van doorgestuurd gekregen van het documentatie centrum van douane en accijnzen
(nationaaldouanemuseum.org)

heb zelfs nog een foto van de douane post te menen waar hij op te zien is - trouwens als ge oude foto's wenst van de douane post te menen graag een seintje

mgv hugo.vranken
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Bedankt voor de bijdrage, mr. Vranken!
Heb wel je mailadres moeten verwijderd want dat is ons gevraagd teneinde spam te vermijden.
Men kan je wel bereiken via je contactblad (= even klikken op je naam boven je foto)
en vervolgens via 'een mail verzenden.' mvg, Greta.
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“