Antworten

begrafenis met volle uitvaart

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
hmarc3
hmarc3
Beiträge: 3
Eingabeform: Text
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Kan mij iemand de juiste betekenis geven van "begraven in de kerk met volle uitvaart".
Vooral het gegeven "volle uitvaart" interesseert me.

[Vraag verplaatst, daar dit geen technische vraag is]
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Je vraag werd op een computertechnisch forum geplaatst, vandaar nog geen reacties...

Best eens signaleren over welke dorp & tijd het hier gaat,
want vergelijken met de overlijdensregistraties in een zelfde tijd & plaats kan nog wat opleveren.
Een volle uitvaart, maar geen sprake van nalezingen of zo... middenklasse wellicht.

Over 't algemeen kunnen we stellen dat de extra gegevens in de Parochieregisters
een belangrijke indicatie geven over de sociale & financiële status van een overledene en
een degelijke weerspiegeling van de sociale verhoudingen binnen een dorpsgemeenschap.

Kan uitgebreider worden aangetroffen in kerkrekeningen met gegevens over de kosten voor klokkengelui, baarkleed en kaarsen, enz.
Soms ook vermeld in Staten van Goed of Weesregisters, zo bij mijn Oostendse voormoeder :
https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl&n=houthooft&nz=pittery&oc=0&p=petronella+pieternelle&pz=peter+filip&type=fiche (NB-7, in 2de helft).

De kost van een uitvaart en de locatie van het graf (op het kerkhof of in de kerk) leert ons veel maar ook
de manier van begraven : in de kerk met een volledige eredienst / mis (volle uitvaart) of slechts met enkele gebeden
of... meteen op het kerkhof met een gebed; voor de rijkere klasse eventueel met namissen.
Zo werden er 3, 2 of slechts 1 doodsklok geluid bij het overlijden van een parochiaan.
Bij elk van deze categorieën werd een verschillende eredienst (of -diensten) opgedragen en...
werd er bijgevolg meer of minder voor een overledene gebeden al naargelang zijn financiële status... Niet evangelisch,
maar deze inkomsten waren broodnodig ter financiering van kerkgebouwen en priesters in de tijd 'voor Napoleon'...

Aanvullingen van andere forumvolgers blijven welkom. mvg, Greta
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“