Antworten

'getuigschrift van onvermogen' ?

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
emielants
emielants
Beiträge: 16
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Enkele van mijn voorouders hadden op het einde van de 19e eeuw een 'getuigschrift van onvermogen' van de stad antwerpen. Enig idee waarom iemand zoiets verzocht? Zou het kunnen dat hierdoor er geen geld of tax zegels aan de stad moest betaald worden om te kunnen trouwen?
mvg
EM
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dit certificaat van onvermogen bestond zowel in Nederland als in België.
In de 19e eeuw waren veel mensen zo arm, dat ze zelfs dit uittreksel niet konden betalen.
Daarom kregen de allerarmsten deze uittreksels gratis.
Het Certificaat van Onvermogen werd opgenomen in de huwelijksbijlagen.

Allerlei huwelijksbijlagen ten tijde van de Burgerlijke Stand zijn een meerwaarde
en kunnen onthullend zijn, onze voorouders weer wat meer 'tot leven brengen';
Volgend linkje met een overzicht daarover van Y.L. vind ik heel interessant :
https://www.yory.nl/handleiding-huwelijksbijlagen/
mvg, Greta
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goede middag.
Er zijn een aantal redenen te bedenken. Eén zaak is zeker: je voorouders zullen geen rijke mensen geweest zijn.
Om aan te tonen dat men arm (onvermogend) was had men een Certificaat van Onvermogen nodig.
Hiermee kon men gratis uittreksels van de Burgerlijke Stand bekomen die men nodig had om bv te huwen. Zo’n certificaat werd dan toegevoegd als huwelijksbijlage.
Dit certificaat kon ook dienen om aan te tonen dat mijn zijn schulden niet kon afbetalen. Dit gaf een juridische bescherming om bv. te voorkomen dat beslag zou gelegd worden op de volledige inboedel.
Ook de vrijstelling (tijdelijk) van belastingen vereiste dit certificaat.
Kosteloze rechtsbijstand was ook een recht dat men kon verwerven mits voorlegging van een Certificaat van Onvermogen.
In de 20° eeuw was zo’n certificaat nodig om een toelage (vervangingsinkomen) te krijgen indien de oudste zoon en kostwinner zijn militaire dienst moest vervullen.
Met vriendelijke groeten
William
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“