Antworten

Aanranding van de eerbaarheid in de 19° eeuw in België? (Nee)

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
In een huwelijksakte uit 1854 wordt de dochter van de bruid erkend en gewettigd door de bruidegom. Bij dit huwelijk was hij meerderjarig Bij de geboorte van "zijn" dochter was hij zeven jaar oud.
In de huidige strafwet is dit aanranding van de eerbaarheid.
Voor zover ik weet (terugvond) was er in het door Napoleon ingevoerde Franse Strafwetboek van 22 juni 1810 enkel sprake van aanranding indien dit met geweld gepaard ging. Weet iemand of deze wet tussen 1810 en 1912 (eerste wet op de Jeugdbescherming) gewijzigd werd. Het erkennen van seks met een zevenjarige in een openbare akte lijkt me straffe kost en vanwege de bruid, gedurfd.
Ik geloof niet dat hij de vader is omdat de zaadcelproductie meestal maar op gang komt in de puberteit. Er zijn natuurlijk altijd en overal uitzonderingen. :o
Bijkomende vraag: waarom een publieke erkenning ? Rijk was de bruidegom niet.

Mvg
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hallo William,

Zo goed als zeker - maar men mag mij tegenspreken - moeten we het niet te ver zoeken,
want ten tijde dat Frankrijk hier de plak zwaaide (dus eerder Burg.Stand-periode) moesten onwettige kinderen worden gewettigd
bij een later huwelijk, waarbij het zelfs zo ver ging dat een kind dat niet van de bruidegom was (hier overduidelijk) - in de 19de eeuw -
ook op zijn naam werd gezet, want 'vanaf Napoleon' wilde men niet meer weten van onwettige kinderen binnen het huwelijk.
Of het er achteraf overal zo strikt aan toe ging, weet (denk) ik niet...

Dit in tegenstelling tot 'de tijd van de Parochieregisters', waar vaders meestal geen 'bastaardkinderen' op hun naam zetten
teneinde eigendom en stielkennis aan bloedeigen nazaten te kunnen doorgeven.

Herinner me dat ooit es een 7 jaar geleden (...) te hebben gelezen; moest ik hierover nog een linkje terugvinden,
dan post ik het nog. Commentaar van andere forumvolgers blijft welkom! da-aag, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Als vervolg op mijn voorgaande reactie, hier al een linkje (vanuit NL, maar idem voor België) :
https://www.uitdeoudekoektrommel.com/onwettig-kind/
Citaat (onder 'Burgerlijke Stand') : Daarnaast kon een wettiging plaatsvinden (...) bij een opvolgend huwelijk van de moeder.
Echter, in dit laatste geval kan er niet de conclusie getrokken worden dat de gewettigde vader ook daadwerkelijk de natuurlijke vader van het kind is.
Het betekende niets meer dan dat de gewettigde vader het vaderschap voor zijn rekening nam.
Hoe meer tijd er lag tussen de geboorte en het huwelijk met wettiging, des te groter de kans dat de echtgenoot niet de natuurlijke vader was.

mvg, Greta
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hartelijk Dank.
Dat is klaar en duidelijk. What a wonderful world :)
Mvg
William
Antworten

Zurück zu „Dagelijks leven van uw voorouders“