Antworten

Gemeenschappelijke voorouder gevonden: ja

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
meulemar
male
Beiträge: 1
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Uit de dna gegevens die we beide doorstuurden blijkt dat mijn vrouw en ik ergens een gemeenschappelijke voorouder hebben. Zij krijgt die melding en ik ook.
Maar wie die voorouder is wordt niet vermeld. Er is een link ’Bekijk stamboom’, maar langs die weg worden we niet wijzer.
Hoe krijgen we de gevonden gemeenschappelijke voorouder te zien?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10862
Als gevolg van de privacy-wetgeving kan er uiteraard niet de naam van de nog levende DNA-verwant vermeld worden, dus wordt er verwezen naar de voorouders.

Het kan lastig zijn om dan te zien om welke voorouders het zou kunnen gaan, maar er zijn wel mogelijkheden om dat relatief eenvoudig te kunnen achterhalen.

Het eerste dat u kunt doen is een tabel van uw eigen voorouders afdrukken. Daarvoor naar uw eigen profiel gaan en kiezen voor 'Afdrukken' in de menubalk, en vervolgens kiezen voor 'Voorouders' en 'Lijsten en afdrukken'. Op het volgende scherm dan kiezen voor tabel, de data die u wilt zien aanvinken, en het aantal generaties instellen.
Na het afdrukken heeft u dan in ieder geval één lijst waarop de gezamenlijke voorouder zou moeten staan vermeld, tenzij de DNA-verwantschap loopt via een lijn die u nog niet ver genoeg uitwerkte.

Vervolgens gaat u naar de stamboom van de gevonden mogelijke DNA-verwant. Daar gaat u naar de welkompagina. Daar staan immers de meest voorkomende namen en plaatsen op vermeld, en die kunt u vervolgens vergelijken met uw tabel van voorouders.

De optie Geneanet-DNA is nog volop in ontwikkeling, dus wellicht volgt er in de toekomst een wat uitgebreidere optie om de jongste mogelijke gezamenlijke voorouder getoond te krijgen. Uiteraard conform de privacy-wetgeving.

Een andere optie is om contact op de nemen met de andere gebruiker.

Ik heb overigens zojuist ook even de vraag, en een voorstel, ingediend bij de ontwikkelaars.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10862
Inmiddels antwoord gekregen : op het moment dat het DNA-profiel gekoppeld is aan een persoon binnen de stamboom, kan er een mogelijke gezamenlijke voorouder worden vermeld.
Als u of de mogelijke DNA-verwant dus niet het DNA-profiel koppelde aan een persoon binnen de stamboom, dan volgt er wel een melding maar zonder mogelijke gezamenlijk voorouder.

Zie ook : https://nl.geneanet.org/actueel/post/2020/07/nieuwe-optie-in-geneanet-dna-overeenkomsten-vindt-uw-gemeenschappelijke-voorouders
Antworten

Zurück zu „Geneanet : technische vragen“