Antworten

DNA

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
annknaepen
annknaepen
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

DNA

Beitrag von annknaepen »

Waar of hoe kom je aan je DNA ?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10942

Re: DNA

Beitrag von wimdeckers »

Zie : https://nl.geneanet.org/dna/hulp/
Daar dan even klikken op 'Uw DNA-profiel' om te zien welke profielen u op Gneeanet kunt importeren.

Wij doen verder geen uitspraken over welke site het beste, goedkoopste, of veiligste is.
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3699
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: DNA

Beitrag von wdemaesschalck »

Goede middag,
In België is het moeilijk geworden. De Belgische wetgeving rond biobanken is vorig jaar gewijzigd. Een mogelijkheid om DNA te laten onderzoeken voor uw persoonlijke stamboom ligt in de USA.
In de USA zijn drie grote spelers in de commerciële markt.
Family Tree DNA doet Y-test en mitochondriaal.
MyHeritage en Ancestry doen enkel autosomale test (atDNA)
Autosomaal tests geven info over de etniciteit. Ze geven geen info over voorouders.
Denk er aan dat, per generatie, 46 chromosomen versnipperen. Hierdoor verdwijnen na ongeveer zes generaties bepaalde voorouders uit het DNA. Teruggaand naar de tiende generatie zou je van je voorouders nog de helft van hun DNA hebben.
Het gevolg hiervan is dat het papieren stamboomoverzicht vanaf de zesde generatie voor een steeds kleiner deel zal samenvallen met de uitslag van het genetisch onderzoek.
Algemeen wordt aangenomen dat je de autosomale test kunt gebruiken voor de afgelopen drie eeuwen, voor voorouders na 1750 dus. Naarmate je verder terug in de tijd stapt, vergroot de kans op verkeerde interpretatie en op matches die geen echte matches zijn.
Geen van de voornoemde Amerikaanse labo’s heeft een uitgebreide database voor België. De kans om “matches” te krijgen is klein.
Kostprijs: ongeveer: 135 euro;
Mvg
William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10942

Re: DNA

Beitrag von wimdeckers »

Geen van de voornoemde Amerikaanse labo’s heeft een uitgebreide database voor België. De kans om “matches” te krijgen is klein.
Ik kan daar verder geen oordeel over vellen, daar ik geen inzicht heb in de inhoud van de databases van de Amerikaanse sites.

Maar, de reden dat Geneanet haar gebruikers de gelegenheid geeft om hun DNA-profiel in Geneanet-DNA te importeren is om op die manier een meer op Europa gerichte DNA-database samen te kunnen stellen.
lanckact
male
Beiträge: 77
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: DNA

Beitrag von lanckact »

wdemaesschalck hat geschrieben: 06 Juli 2021, 16:55 Geen van de voornoemde Amerikaanse labo’s heeft een uitgebreide database voor België. De kans om “matches” te krijgen is klein.
Dat hoeft ook niet. Wij konden een verloren gewaande "onechte vader" traceren dankzij een DNA-match van mijn grootvader met twee Amerikaanse zestigers. Hun voorouders bleken uitgeweken te zijn uit Oostakker bij Gent, waar via via ook mijn voorouder naar te herleiden viel. Toegegeven, zonder wat extra informatie die mijn grootvader zich kon herinneren en de bevolkingsindexen van de 19e eeuw was het moeilijk geweest om 100% zekerheid te bieden, maar toch. En als je een beetje uitkijkt met kortingsacties heb je trouwens al een autosomale test voor €60.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10942

Re: DNA

Beitrag von wimdeckers »

En inderdaad moet men DNA-overeenkomsten ook slechts gebruiken als suggestie als de verwantschap wat verder weg ligt. Dan is de papieren weg tot ook weer belangrijk, al was het maar om vast te kunnen stellen in welke tak en plek de eventuele verwante thuishoort.
sebadera
sebadera
Beiträge: 67

Re: DNA

Beitrag von sebadera »

Hier bij geneanet kan je enkel de autosomale DNA-profiel plaatsen.
De kostprijs voor autosomale ligt rond de 80 euro ongeveer. Bij sommige aanbiedingen nog een stuk lager.

En uiteraard: de waarde van de databank zal stijgen naarmate er meer gebruikers zijn.
amderybel
female
Beiträge: 1
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

DNA profiel

Beitrag von amderybel »

Hoe en waar kan ik mijn DNA profiel laten bepalen?
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3699
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag Wim,

Kan het dat mijn reactie op het bericht van amrybel "verdwenen " is ? Ik reageerde rond 10-10:30.

Dank

Mvg

William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10942
Ja, dat klopt. Bij doorverwijzen altijd even de URL van het andere onderwerp invoegen in het bericht.
Het is helaas nu eenmaal zo dat men tegenwoordig vaak niet de moeite neemt om zelf te gaan zoeken, maar vragen gelijk stelt en alles hapklaar op hun bord wil vinden.

In dit geval wordt dit onderwerp straks onder het andere bericht geplakt, dus werd tevens de doorverwijzing overbodig.

Nog veel beter zou zijn als men eerst eens de zoekoptie van het forum gebruikt (rechts boven de onderwerpen), daar men dan wellicht niet gelijk vindt wat men zoekt, maar wellicht wel andere problemen en oplossingen tegenkomt die van pas kunnen komen.
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3699
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: DNA

Beitrag von wdemaesschalck »

Tsja Wim,
amrybel is pas begonnen. Haar eerste berichtje. ;)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10942

Re: DNA

Beitrag von wimdeckers »

Juist een goede reden om alle functies en opties eens uit te proberen.

Mijn kennis van Geneanet komt ook slechts alleen maar voort uit uitproberen, uitproberen en uitproberen ;).
En mocht er eens iets verkeerd gaan, dan is dat geen probleem, want alles is te corrigeren.
zouaaf
zouaaf
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

DNA

Beitrag von zouaaf »

Beste waar kan ik mijn DNA laten opmaken?
Roger Lambert
jpetes
jpetes
Beiträge: 2
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Waar kan ik mijn DNA profiel laten bepalen
wabbeele
wabbeele
Beiträge: 5
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen

DNA

Beitrag von wabbeele »

waar kan ik best mijn DNA laten bepalen en daar een officieel document van krijgen?
Antworten

Zurück zu „Geneanet : technische vragen“