Antworten

Huwelijk Mol 1938


edwardn
edwardn
Beiträge: 1559
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
De huwelijksakten van Mol zijn nog niet geactualiseerd tot 75 jaar geleden.
Ik ben op zoek naar de huwelijksakte en de huwelijksbijlagen van Maria Philomena Juliana Van Hees(°1916) met Jan Karel Nijs(°1916) in Mol op 6 mei 1938.
Ik heb de gegevens wel gevonden op BSKempen, maar niet de akte zelf.
Iemand die al toegang heeft tot die periode in Mol?

Edward
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3609
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag Edward,

De snelste manier is een afschrift aanvragen van de gewenste akte. Dit kan bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van Mol. Vaak kan dit per e-mail of, (beter) ter plaatse gaan. Akten van na 1913 zijn meestal nog niet gedigitaliseerd.
Hierbij de reglementering.

De wet van 18 juni 2018, bepaalt dat: ‘de ambtenaar van de burgerlijke stand afschriften van akten van de burgerlijke stand [kan] afleveren voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden, op voorwaarde dat de verzoeker beschikt over de schriftelijke toestemming van alle personen waarop de akte betrekking heeft, voor zover deze nog in leven zijn. In geval deze personen overleden zijn, volstaat de toestemming van een van de nabestaanden. De ambtenaar van de burgerlijke stand levert de afschriften af door middel van een kopie uit de papieren registers van de burgerlijke stand, en vermeldt hierop: “afgeleverd voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden”.’

Ik veronderstel dat je een nabestaande bent.

Succes.

Mvg

William
edwardn
edwardn
Beiträge: 1559
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Bedankt William,

Neen, ik ben geen nabestaande in de feitelijke zin.
Het gaat eigenlijk om een halfzus van mijn overleden vader.
Die staat volgens mij in die huwelijksakte vermeld als gewettigd bij het huwelijk.
Het is een heel kluwen. Ik heb me even moeten neerzetten om dit te laten bezinken. De biologische vader van mijn vader heeft (minstens) drie onenight stands gehad met twee verschillende vrouwen. Twee met mijn grootmoeder, acht en zes jaar vóór ze met mijn vader's adoptievader trouwde en één met een andere vrouw die later gehuwd is met de broer van mijn vader zijn adoptievader, waaruit dan die bewuste halfzus is geboren. Kan je nog volgen? Interessant in ieder geval.
Ik ben er bijna zeker van dat die halfzus dus vermeld en gewettigd werd bij het huwelijk van die tweede vrouw met de broer van mijn vader zijn adoptievader. En zo zou ik ook haar geboortedatum kunnen achterhalen.

Ik had al eens gekeken op de website van Mol, maar als ik voor elke kopie moet gaan betalen wordt deze leuke hobby wel onbetaalbaar voor mij.

Met vriendelijke groeten,

Edward
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3609
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goedenavond Edward,
Indien het om de halfzus van uw vader gaat, bent u een nabestaande.
Als ik het goed begrijp heeft uw grootvader (biologisch) een dochter verwekt bij een vrouw, die niet uw grootmoeder is. Indien uw grootvader ook met deze dame gehuwd was, is ze een halfzus van je vader.
De juridische definitie van halfbroer/halfzus: een broer of zus die dezelfde vader en een andere moeder of dezelfde moeder en een andere vader heeft (= bloedverwant). Voor de graad van verwantschap maakt dat overigens geen verschil en geldt een halfbroer of halfzus als een gewone broer of zus.
Dit veronderstelt dus een huwelijk.
Ik ken de dienstverlening van de burgerlijke stand van Mol niet. In Oost- Vlaanderen (mijn regio) zijn afschriften voor naastbestaanden, vaak gratis. Er wordt een vergoeding gevraagd indien de beambten, voor u, de opzoekingen moeten doen.

Mvg

William
edwardn
edwardn
Beiträge: 1559
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Nog maar eens bedankt William.

En erg interessant om te lezen. Maar hij is niet met zijn onenight stand gehuwd. Maar ik hou deze tip van u zeker achter de hand voor het geval het me niet lukt.
Ik had ondertussen ook een conversatie met iemand van BSKempen en die is erachter gekomen dat mijn verhaal klopt.
De gegevens heb ik al.
Nu is het wachten of hij zelf aan de akte kan komen. Zoniet dan ga ik het met uw methode gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Edward
Antworten

Zurück zu „België“