Antworten

Sophia Theresia Mets.


jeg1941
jeg1941
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Ik ben vruchteloos op zoek naar de geboorte- huwelijks- of overlijdensakte van Sophia Theresia Mets.
Mijn probleem is dat ik ooit via microfilms meende gevonden te hebben dat ze geboren is in 1821 als kind van Henricus Josephus Mets en Joanna Thomas. Ze zou gehuwd geweest zijn met een Ludovicus Felix Broeckx (waar ik nu niets meer van terug vind) en later met Emmanuel Goister. Van dat laatste huwelijk vind ik wel een aanwijzing via de geboorteakte van hun zoon Josephus Henricus Goister °01-03-1854 +05-12-1856.
Via Geneanet vind ik echter dat Theresia Mets ("Sophia" wordt niet vermeld) een kind is van diezelfde ouders maar in 1913 geboren is. Deze Theresia Mets is gehuwd in 1846 met een Joseph Gores. Zij hadden een zoon Henricus Josephus Gores °1837.
Is deze Theresia Mets later nog opnieuw getrouwd met Emmanuel Goister?
De hamvraag: is Theresia Mets in 1821 geboren of in 1813? Of zijn er 2 verschillende Theresia Mets?
krisvr
female
Beiträge: 508
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
sorry, vraag niet goed gelezen
Zuletzt geändert von krisvr am 20 Juli 2021, 01:08, insgesamt 1-mal geändert.
krisvr
female
Beiträge: 508
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
sorry, vraag niet goed gelezen
Dateianhänge
ANTWERPEN1846-huw.JPG
Zuletzt geändert von krisvr am 20 Juli 2021, 01:07, insgesamt 1-mal geändert.
jeg1941
jeg1941
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Bedankt leenb.
Deze informatie was mij zeer welkom. Ik heb er zo naar gezocht via het Rijksregister en familysearch en toch
nooit gevonden. Ik denk dat ik het zoeken niet onder de knie heb, want het lukt me zelden iets te vinden.
Wat ik nog graag zou weten is de overlijdensakte van Emmanuel Goister, echtgenote van Sophia Theresia Mets (°1821).
Misschien kan je me zeggen welke de procedure is om die akte zelf ook te vinden.
Anderzijds blijft Therese Mets me toch vraagtekens oproepen. Hoewel aan de hand van uw uitgebreide
informatie, die volledig overeenkomt met wat is destijds gevonden heb via de microfilms op het VVF, blijft
mij toch een raadsel dat van de ouders Henricus Josephus Mets en Jeanne Thomas er blijkbaar 2 Theresia Mets
zijn, nl. 1 geboren in 1813 en gehuwd het een Gores en 1 dus geboren in 1821 gehuwd met Ludovicus Broeckx en
later met Emmanuel Goister. Nochtans vind ik nergens een spoor dat het familie zou kunnen zijn. Zou vader Henricus
Josephus Mets een broer hebben zodat de beide Theresia Mets nichten zijn?
Wat ook vreemd is, is dat Emmanuel Goister in 1854, als buur van Theresia Mets (°1813), het overlijden van
haar zoon Joannes Michael Gores is gaan aangeven. Er bestond dus een band met Emmanuel Goister en Josephus Gores en
diens vrouw Mets.
krisvr
female
Beiträge: 508
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Hallo

Sophia Theresia Mets en Theresia Mets zijn volgens mij zussen. Bij hun huwelijk worden dezelfde ouders vermeld. Of zie ik dat zo verkeerd? Zie voor huwelijk Theresia wat hoger in deze discussie.

mvg
Kris
jeg1941
jeg1941
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
krisvr.
Je zou gelijk kunnen hebben. De twee Therese Mets hebben dezelfde ouders. Omdat er slechts 1 Therese Mets in een Geneanet document voorkomt (bijlage1) zocht ik vruchteloos naar de 2de. Maar misschien is er een fout in dat stamboom overzicht. Ik vind ook geen info dat haar vader misschien broers had. Dus nichten kunnen het ook niet zijn. Dus is de enige verklaring, zoals je zegt, dat het zussen zijn.
Emmanuel Goister, echtgenote Therese Mets (°1841) blijkt trouwens (bijlage2), als ik goed lees, de schoonbroer te zijn van Therese Mets (°1813).
Ik ga er dus van uit dat het zussen zijn!
Dateianhänge
Mets-Thomas 1.jpg
Petrus Fransciscus Gores 2.jpg
krisvr
female
Beiträge: 508
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Zowel bij het huwelijk van Sophia Theresia (1845) als bij dat van Theresia (1846) worden de ouders vermeld.
Het zijn dezelfde namen.
Zie hierbij.
Het is dus volgens mij 'een feit' dat ze zussen zijn.

mvg
Kris
ANTW1845-huw.JPG

ANTW1846-huw.JPG
leenb
female
Beiträge: 76
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Zoals Kris vermeld is het een ‘feit’ dat Theresia Mets en Sophia Theresia Mets zussen zijn. En dat volgens hun geboorteakte, huwelijksakte en overlijdensakte. Geen raadsel en geen aanname dus.

(inloggen om de afbeelding te bekijken)
- overlijden Emmanuel Goister + 01/12/1904 Antwerpen - akte 4498
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_112303_110914_DUT/inventarisnr/IRS000002939287/level/file/scan-index/457 image 457

kijk ook eens in de bevolkingsregisters:
bv. via het Felixarchief t/m 1890-1900 online (niet inloggen)
Bevolkingsregister Antwerpen 1829-1846 - wijk 1 - boek 9 - huisnummer 2238
https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/87204 (je hoeft niet in te loggen bij het Felixarchief)
klik op ‘Digitaal bekijken’ // klik op ‘2230_2240’ // klik op ‘bevolkingsregister.pdf’ // ga naar pagina 12

of bij FamilySearch t/m 1900-1910 online (inloggen)
Bevolkingsregister Antwerpen 1900-1910 - wijk 2 - boek 15B - Roodestraat 2013
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSYT-63NH-V?i=776&cat=56686 image 777
jeg1941
jeg1941
Beiträge: 17
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Bedankt aan beiden om mij verder geholpen te hebben. Ook weer wat geleerd in het opzoeken. ;)
Antworten

Zurück zu „België“