Antworten

Schaffen: bevolkings- en parochieregisters


sprookloosje
male
Beiträge: 26
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Weet er iemand waarom de bevolkings- en parochieregisters van Schaffen, Molenstede... onvolledig zijn, en verwijzen naar andere andere bronnen? Ik zit vast met de familie Pools.

Alvast bedankt voor uw reactie!
lanckact
male
Beiträge: 77
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hallo,

Helaas zit ik met hetzelfde probleem. Ik vind geen aanknopingspunt voor de familie Van De Venne uit Schaffen, waarvan enkele telgen midden achttiende eeuw naar de omgeving van Gent verhuisden.

Groeten,
Timothy
edwardn
edwardn
Beiträge: 1559
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Dat kan te maken hebben met het feit dat na de doortocht van de Duitsers in 1914 in Schaffen en omgeving bijna alle documenten zijn vernield door brandstichting. Ook de dubbels die in Leuven lagen zijn vernield.
In 1928 is men onder meer in Schaffen begonnen met de reconstructie van de registers aan de hand van getuigenissen van de bewoners zelf, huwelijksboekjes, etc. Ook de kerkregisters werden trouwens niet gespaard.
Ik vind bvb in 1914 slechte een vijftal huwelijksakten terug, terwijl ik zeker weet dat mijn overgrootouders daar zijn gehuwd in maart 1914. Maar zij zijn de dag na hun huwelijk verhuisd naar Limburg en alhoewel ze tien jaren in Schaffen hebben gewoond staan zij niet in de (deels) herstelde archieven.

Misschien kan je hier nog wat extra info bekomen :
https://familiekunde-diest.be/forum
Voor wie zich registreert is er een extra forum beschikbaar.

Edward
Zuletzt geändert von edwardn am 08 November 2021, 14:14, insgesamt 1-mal geändert.
sprookloosje
male
Beiträge: 26
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Bedankt, Edward, voor de toelichting en de tip! Alle kleine beetjes kunnen helpen.
Nog een fijne dag!

Met vriendelijke groeten,

Wouter
Antworten

Zurück zu „België“