Antworten

Huwelijksakte Petrus Van Wassenhove & Maria Lippens Merendree 1744

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
janvanwassenhove9831
male
Beiträge: 393
Kan iemand mij de transcriptie bezorgen van de huwelijksakte van Petrus VW en Maria Lippens. (Merendree 1744)
In de alfabetische index staat deze op 7/3/1744 (blad 1930A).
In de akte meen ik te lezen dat de ondertrouw gebeurde in februari.
Na de vermelding van de getuigen voor de ondertrouw en "habita dispensatione" bak ik er niet veel meer van.
De akte staat op scherm 47.
Hierna de link:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I1111951098903049/level/file/scan-index/47/foto/514_1075_000_02016_000_0_0047_r/scans-inventarispagina/3

Ik voeg ook een afbeelding toe:
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3608
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goede middag,

Deze akte was reeds gepost op 26 april jl.

Zie: https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=55260&t=722643#

William
janvanwassenhove9831
male
Beiträge: 393
Dag William,

Jij stuurde inderdaad een foto van die akte.
Maar volgens mij werd deze akte nog niet ontleed.
kvoet
male
Beiträge: 3115
Goedenavond,

Vigesima 7ma februarii inierunt
sponsalia Petrus van Wassenhove et
Maria Lippens coram testibus Gerardo
van Wassenhove et Cornelia Mestdagh
et habita dispensatione, facta una proclam-
atione 1 martii, super duobus bannis et
tempore clauso, contraxerunt matrimo-
nium 7tia eiusdem coram testibus Gerardo
van Wassenhove et Cornelia Mestdagh meque
pastore Georgio Reghelbrugghe
Ita testor, Georgius Reghelbrugghe, pastor

Op de 27ste februari (1744) gingen de ondertrouw aan: Petrus van Wassenhove en Maria Lippens, voor de getuigen Gerardus van Wassenhove en Cornelia Mestdagh. En na het doorgaan van één afroep op 1 maart, met een dispensatie (vrijstelling) voor 2 bannen (afroepen) én voor de gesloten tijd, sloten (dezelfde personen) het huwelijk op de 7de van dezelfde (maand, maart dus) voor de getuigen Gerardus van Wassenhove en Cornelia Mestdagh, en voor mij, pastoor Georgius Reghelbrugghe.
Zo getuig ik, Georgius Reghelbrugghe, pastoor

Mvg
Kris
janvanwassenhove9831
male
Beiträge: 393
Hartelijk dank Kris.
klein vraagje: in de tekst staat "vóór de gesloten tijd". Was er een soort van tijdsslot dat bepaalde hoeveel tijd er mocht zijn tussen de ondertrouw en het huwelijk? Of werd iets anders bedoeld?
Antworten

Zurück zu „Paleografie, transcriptie en oude talen“