Antworten

Staten van Goed, wezenregisters, goedenissen, boedelakten.

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Vermoedelijk staan er geen SVG's online voor IZEGEM, maar >>> men mag mij aanvullen of verbeteren.
Wel een aantal bundels die te koop worden aangeboden...
Zelf heb ik soortgelijke bundels aangekocht voor mijn belangrijkste voorouderdorpen... het overwegen waard.

- Staten van Goed Heerlijkheid Hof van Izegem, bewerkt door Edgard Seynaeve à 10 €
- Erfenisaangiften Registratiekantoor Roeselare 1830-1910 van Marc Luyckx :
Emelgem, Kachtem, Ingelmunster, Izegem, Roeselare, Rumbeke à 23,5 €
- De penningkohieren van de 20ste penning (1571), 5de penning (1577) en 10de penning (1574) van Izegem
en van de 20ste penning (1572) van Emelgem
door Hector Lievens à 15€
Deze bundels gewoon raadplegen kan wellicht bij Familiekunde Vlaanderen (soms ook in lokale bibs).
En, voor de volledige lijst van hun publicaties + manier van bestellen, zie :
http://fv-mandelleie.familiekunde-vlaanderen.be/publicaties.html
>>>Tevens interessant voor allen met voorouders in de zuidelijke helft van West-Vlaanderen.

Zo mogelijk ook eens tijd maken voor de digitale nummers van 't Stamboompje
(= Roeselare en omstreken, maar ook regelmatig interessants over Izegem e.o.), zo :
http://fv-mandelleie.familiekunde-vlaanderen.be/tijdschrift.html (naar beneden scrollen),
zo : http://fv-mandelleie.familiekunde-vlaanderen.be/documenten/tijdschriften/stamboompje2017.pdf :
Oude seijnsrenten den disch van Iseghem (uit een 17de eeuws kerkregister), ong. 40% naar beneden scrollen.
Je veel zoek,- en vindplezier toegewenst en mvg, Greta (vorige blz. via cijfertjes rechtsboven).
bockstaeleg
female
Beiträge: 20
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goedenavond beste collega-genealogen,

Zelf ben ik nu reeds zo'n 21 jaar bezig met het uitwerken van de genealogie (in de breedste zin van het woord) van mijn kinderen.
Wat mezelf betreft zit ik langs vaderskant in Oost-Vlaanderen in de streek rond Nederbrakel, St-Maria-Oudenhove, enz...
Zo'n 12 jaar geleden had ik bij Mr. Lafort de SVG aangekocht van de meeste gemeenten uit die streek (zo'n 8-tal SVG) maar toch zit ik volledig vast eind 17e eeuw.
Mijn oudst gekende voorouder "Van Bockstal Franciscus" gehuwd met Roelant Albertina staat vermeld in de SVG van St.-Maria-Oudenhove tgv zijn overlijden in 1761. Als leeftijd staat er 90 jaar (dus geboren ca. 1671) en als zoon van Jan.
Verder geen informatie over afkomst.
Franciscus en Albertina huwden in Nederbrakel op 02-02-1702 maar ook hier heb ik tegenslag. Hun huwelijk staat wel vermeld in de index van de PR maar in het boek zelf is net die laatste pagina, waarop hun huwelijk vermeld staat, ontbrekend.
Ik heb al de SVG-boeken die ik in mijn bezit heb alsook alle PR van de omliggende gemeenten reeds doorzocht maar spijtig genoeg zonder succes.
Aangezien ik minder-valide ben is het voor mij onmogelijk om mij naar de betreffende fysieke archieven te begeven dus hoop ik langs deze weg misschien de weg te kunnen vinden naar andere online-bronnen die misschien nog geraadpleegd kunnen worden.
Weet iemand toevallig nog een goede online-bron voor de periode 1702 te Nederbrakel? Als ik iets zou kunnen terugvinden mbt het huwelijk kan ik alzo hopelijk achterhalen wie de ouders van Franciscus waren of op zijn minst misschien van waar hij afkomstig was.
Dan zou ik hopelijk mijn onderzoek kunnen verderzetten, anders eindigt het sowieso in 1702 voor mij...

Ik dank jullie alvast reeds op voorhand met vriendelijke groeten,
Bieke.
aelvoetc
aelvoetc
Beiträge: 13
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Het best neem je eens contact met: Familiekunde Vlaanderen regio Mandel en Leie zie web-site via Google. met lokaal te Oekene, die weten alles over die streek.
jfbrackman
male
Beiträge: 372
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Beste vrienden,

De Staten van goed van Oordegem zijn wat ik nu nodig heb om verder te kunnen gaan en met zekerheid nog één voorvader in mijn stamboom toe te voegen (de vraag is momenteel : er zijn 3 Petrus Braeckman(s) tussen 1613 en 1621 in Oordegem geboren, welke van hen trouwt ergens met Judoca Govaert en heeft kinderen in Sint-Lievens-Houtem vanaf 1642... mogelijk ook geen van hen).

Ik weet dat er een boek van Steeghers daarover in een paar biblioteken te vinden is maar ik bevind me nu in het buitenland en kom pas volgende zomer terug. Jammer genoeg zijn er ook geen microfilms van op familysearch.

Bestaat er een andere online-bron waar informatie uit deze Staten van goed toeganlijk zou zijn?
hermanskoen
male
Beiträge: 1
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Waar kan men de staten van goed van Sint-Amands online vinden?
Mvg.
Koen
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Voor Staten van Goed, Weesregisters en dergelijke die niet tot mijn rootsstreken behoren,
laat ik (als moderator) het woord aan streekgenoten die beter tips kunnen geven.
Over 't algemeen toch nog eens volgende :
- bovenvermelde documenten bestaan uiteraard overal, maar... zijn daarom nog niet gedigitaliseerd,
laat staan online gezet; hangt af van de mankracht aan enthousiaste vrijwilligers...
- sommige bundels werden wel 'op papier' gepubliceerd, maar worden enkel te koop aangeboden
via de auteur of genealogische beurzen (die er nu helaas niet zijn).
- een aantal bundels kan je vinden of opvragen via bibliotheken.
- gewoon eens googelen op Staten van Goed of Weesregisters + plaatsnaam wat...
onverwachte vondsten kan opleveren :-) of... helemaal niets :-( zegt al heel veel...
- ook eens googelen op een auteur zoals - voor mijn streek - Luc Neyt, Geert Tavernier, e.a.!

Voor wie veraf woont, in andere provincie of in 't buitenland, zou ik eens
- raad vragen bij de lokale afdeling van Familiekunde Vlaanderen of heemkundige kring.
- genealogen uit je rootsstreken contacteren, die 'in dezelfde vooroudervijver vissen'; makkelijk via Geneanet.
- vorige bladen op dit forumtopic doornemen zo nog niet gedaan (via de cijfertjes rechtsboven- of onder).

Succes en mvg, Greta
PS - Iemand met een tip voor Sint-Amands en voor Oordegem?
lanckact
male
Beiträge: 77
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Veel Staten van Goed zijn ook terug te vinden op familysearch. Weliswaar niet geïndexeerd. Maar als je zin hebt om de originele documenten uit te pluizen, dan is dat soms een optie.
jfbrackman
male
Beiträge: 372
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Bedankt voor de reacties.
Over het boek met de SVG van Oordegem hoorde ik dat de bundels daarin allemaal van na 1700 dateren, waardoor het veel minder interessant voor mij is.
Ik heb een voorkeur voor de originele documenten, dankzij familysearch ben ik al vele uren bezig geweest met de staten van goed en transportregisters van Letterhoutem en Sint-Lievens-houtem. Jammer genoeg heeft famillysearch geen digitalisatie gedaan voor die van Bavegem en Vlierzele. En voor sommige bundels moet je blijkbaar in Utah zijn (deel van Sint-Lievens-houtem)... zo niet bij de bron in België.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Aan JFB en aan alle SVG-geïnteresseerden,¨
Blijf het verder (online) opvolgen. Ik ondervind het zelf :
jaar na jaar verschijnen er nog online (bewerkingen van) Staten van Goed en Weesregisters.
mvg, Greta
PS - Zie ook eerdere reacties van vandaag zo nog niet opgemerkt.
janvanwassenhove9831
male
Beiträge: 387
Om meer klaarheid te krijgen in bepaalde gezinsverwantschappen ben ik begonnen de staten van goed van Merendree te raadplegen.
Ik ben er van overtuigd dat daar veel info in te vinden is.
Alleen is het voor een beginneling bijna niet te ontcijferen. De gepubliceerde afkortingen zijn absoluut niet volledig. En bovendien zijn bepaalde termen mij onbekend.
vb Pieter fs Pieter over den Hd ???? Wat betekent deze vermelding?

In bijlage heb ik nog een voorbeeld dat mij interessant lijkt maar waar ik geen besluit durf uit trekken.
Kan iemand dat eens in een begrijpelijke taal omzetten aub. Dat kan een grote hulp zijn bij verdere opzoekingen.
Dank bij voorbaat.
StvG Petronelle VdWalle.docx
(64.41 KiB) 31-mal heruntergeladen
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
De meeste bundels bevatten een voorafgaandelijke lijst met afkortingen.
Sommige van die afkortingen zijn plaats- en tijdsgebonden, maar veel ervan zie je overal opduiken in 1 of meer provincies;
daarom toch ook een aantal linkjes naar online bundels met Staten van Goed e.d. met zo'n lijsten.
Zie : https://www.familiekundevlaanderen-meetjesland.be/web/pdf/
Wat Hd betreft : houder of houdster, namelijk de overlevende weduwe of weduwnaar.
Concreet : zij die in het huis mochten blijven wonen met nog eventueel andere faciliteiten.
Voor specifieke onduidelijkheden best eens je licht opsteken op ons paleografisch forum :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=55260
Heb je vraag nu samengevoegd bij het forumtopic Staten van Goed, Weesregisters, e.d. met nog wat tips & linkjes;
overloop even zo nog niet ontdekt. (vorige blz. via de cijfertjes rechtsboven of -onder). mvg, Greta
vangael
female
Beiträge: 1
Ivm Petronella Van De Walle en Van Wassenhove : staten van goed Merendree : https://issuu.com/vanmoo/docs/mer_1740-1768.
Dit is een PDF die je kan inzien of downloaden : in de namenlijst vooraan worden de blz vermeld waarop u info betreffende de personen vind (Van De Walle blz. X). succes!
weyn33
male
Beiträge: 25
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
De bewerking van de Staten van goed van Hamme van Gaston Roggeman :"Hamme: staten van goed, 1610-1711" is nu terug te vinden op Familysearch, samen met enkele andere bewerkingen van zijn hand.

Vanaf pagina 1353: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS85-Z4WW-M?i=1352&cat=636003
De index van familienamen vanaf pagina 1570: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS85-Z4W1-K?i=1569&cat=636003

Wel even opletten want de familienamenindex is fonetisch opgesteld. De Clercq en Colman vind je dus terug bij de K.

Ook in hetzelfde document nog wettelijke passeringen van Grembergen van 1555 tot 1795 vanaf pagina 236: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS85-ZW1W-Y?i=235&cat=636003
jfbrackman
male
Beiträge: 372
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag,

Een paar maanden terug denk ik hier ergens gelezen te hebben dat er dit jaar meer microfilms op FamilySearch online komen (ivm SvG uit Vlaamse streken als ik me niet vergis). Is er ergens een tijdlijn beschikbaar? Of moeten we elk maand hun blog raadplegen?

mvg,

jfb

P.S. ik ben na dit bericht zelf gaan kijken en ik ontdek nu dat de documenten van Sint-Lievens-Houtem waar ik op wachtte nu online zijn. 8-)
jfbrackman
male
Beiträge: 372
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Dag,

Ik ben lang op zoek geweest naar de svg van mijn voorouder Pieter Braeckman, die in Sint-Lievens-Houtem overleden is (https://gw.geneanet.org/jfbrackman_w?lang=nl&n=braeckman&nz=brackman&oc=3&p=pieter&pz=jean+francois&type=fiche) met de hoop dat ik zo zekerheid zou krijgen over de identiteit van zijn vader (ik heb wel hypothesen).

In plaats hiervan vond ik onlangs de svg van zijn echtenote Joossynken De Bruyne (Josine in mijn stamboom) : https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHK-13YW-DGML?i=525&cat=203059

Op bl.528 lees ik echter : mits datter naer de doodt en overlijden van Pieter Brackman gheen verdelen nochte staet van goederen en is ghepasseert.

Ik ben dankbaar voor de duidelijkheid (ik hoef niet meer te zoeken) maar ik vraag me ook af waarom. Bijna alle kinderen van Pieter waren minderjarig en ik dacht dat er dan automatisch inventarissen en staten van goed gemaakt werden, met aanduiding van voogden. Weet iemand wat de redenen konden zijn?
Kan iemand ook ontcijferen wat de relatie is van Pieter De Witte ivm Josine?

bedankt!

jfb
Antworten

Zurück zu „Secundaire bronnen“