Antworten

Familie 14e, 15 en 16e eeuw zoeken/vinden

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
bartschelstraete
bartschelstraete
Beiträge: 42
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met de genealogie van de familie Schelstraete te perfectioneren. Ik zou nog (meer) informatie nodig hebben over een zekere Petrus Schelstraete (geboren ca. 1582 en getrouwd met Livina Dobbelaere ca. 1610), zijn vader Joannes Schelstraete (geboren ca. 1550 en getrouwd ca. 1580) en de allereerste 214 jaar.

Deze informatie is echter niet te vinden via de Burgerlijke Standen, het Oud Archief, het Rijksarchief Antwerpen-Beveren en het Rijksarchief Gent, heb ik vastgesteld. Is dit dan het einde van mijn genealogie, door gebrek aan informatie van de opgenoemde instanties? Wat kan ik doen om de beperkingen van de instanties te overstijgen en de overige informatie te verkrijgen?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Om te weten te komen of er nog oude 16de eeuwse documenten (of nog oudere) bestaan
van de familie Schelstraete of andere familietak, eerst zien wat waar te vinden is.
Via het Rijksarchief starten : https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archiefvormers
In het linkerblok bovenaan kan je namen en plaatsen preciseren
of verder thematisch zoeken (onderaan dit linkerblok).
Plus verder en blijvend op verkenning gaan bij search.arch.be want er wordt nog aangevuld.

Research voor 1600 is helemaal niet te vergelijken met zoeken vanaf de Parochieregisters
Tot 1600 kan met enkele muisklikken en wat aanleren van oud schrift heel veel gevonden worden.
Zoeken voor 1600 staat haaks tegenover onze tijdsmentaliteit, want vraagt veel geduld & tijd.
Ik ken enkele genealogen die tientallen jaren in archieven voor 1600 zochten.

Resultaten?
Hangt grotendeels af wat de status van mensen waren (rijk/arm, eigenaar/pachter, lokale VIPs in hun tijd).
Soms moeten we er ons bij neerleggen dat we niets meer zullen vinden;
soms zijn het slechts details (zoals bvb een getuige op een proces);
daarom ook in de zoekrobts van search.arch namen (op goed geluk) opvragen.

Soms ook kwestie van geluk hebben, want 'uit de archieven halen' is en blijft veel vrijwilligerswerk!...
Zo bestaan er van sommige steden en grotere dorpen oeroude Staten van Goed of Weesregisters;
bekend voorbeeld zijn de Staten van Goed van Oudenaarde, bewerkt door P. Van Butsele, via :
http://www.oudenaarde.be/vrije-tijd/cultuur/stadsarchief/genealogische-opzoekingen (vanaf 1378!).
Als die dan nog 'bewerkt' zijn (= korte inhoud), kan je nog enkele generaties verder geraken,
zo n.a.v. het overlijden van ene Petrus fs Lieven in 1520 - dus Lieven - °voor 1500.
Weinig van die oeroude documenten staan online,
maar zijn soms gedigitaliseerd in (lokale) archieven, meestal enkel in 'papieren' versie.

Ziezo, als er nog bijkomende vraagjes zijn proberen wij (of ik misschien) die nog te beantwoorden.
Je veel zoek- en vindplezier toegewenst. Greta

Gerelateerd forumtopics :
Ancient Régime bronnen : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=515720
Oeroude adellijke stambomen : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=79&t=523864 (+ naar beneden scrollen)
Staten van Goed en Weesregisters (4blz! overloop linkjes eens) : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=496561
wimpeeters
male
Beiträge: 284
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Het komt er feitelijk op neer dat je de geschiedenis van de gemeente waar je zoekt moet leren kennen. Wie was destijds de Heer van dat dorp? Welke families hadden het daar voor het zeggen? Welke Abdij of kloosterorde had daar rechten? Van veel van die adellijke families en abdijen zijn de archieven nog bewaard. Daar kan je dan meestal cijnsboeken, leenboeken e.d. vinden. Maar niet altijd even gemakkelijk om die archieven op te sporen of toegang te krijgen.
bartschelstraete
bartschelstraete
Beiträge: 42
Waar vind ik volgens jou die archieven? Drongen aangeschreven om die waardevolle contexten te krijgen waarnaar je verwees, maar dan komt deze mail terecht bij de Burgerlijke Stand Gent. Gent zegt op haar beurt het Oud Archief (Rijksarchief Gent) te raadplegen, maar een bezoek leverde niks op met het gegeven dat ze maar informatie hebben vanaf 1796. Ook al vroeg ik naar de heersende families, welke families rechten hadden, de abdijen en de kloosterorden in de 14e, 15e en 16e eeuw, het verzoek tot waar die info zou zijn leidt tot niets. De enige mogelijkheid - na een aantal telefoontjes plegen - is het bisdom van Drongen-Gent aanspreken, ook al weet ik dat de correspondente van de Sint-Martinus Kerk - daar waar Joannes Schelstraete en Livina Bauwers huwden - hetzelfde zegt als de Burgerlijke Stand.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Misschien dat Wim P. nog tips voor je heeft, maar... makkelijk & vlot is zo'n oude zoektocht nooit...
Verwacht geen kant & klaar antwoord, maar steek eens je licht op
bij lokale 'anciens' van Familiekunde Vlaanderen, meer bepaald :
http://www.familiekunde-gent.be/info/contact/ (+ ga op ontdekking via zwarte bovenbalk),
Kramersplein 23, Gent (bij Sint-Pietersplein).
Ook de voorzitter van FK-Meetjesland R.D. : http://www.familiekundevlaanderen-meetjesland.be/web/bestuur/
en nu hoofdredacteur van "Vlaamse Stam" is heel goed thuis in Gent. mvg, Greta
bartschelstraete
bartschelstraete
Beiträge: 42
Voor zover ik weet, heb ik vóór 1328 en na 1550 grosso modo alle familie-informatie; alles vóór 1328 staat niet op mijn profiel omdat het Geneanet-programma dat niet toelaat. Toch wil ik een poging doen om aan de hand van volgende info de ijkpunten uit te diepen met jullie suggesties of jullie extra invalshoeken.

1328: verkoop van Duivelsteen Gent -> Willelmus De Scelstraten en zijn broers priester Walterus en abt Johannes De Scelstraten worden grootgrondbezitters, als ze dat al niet waren door het verwantschap met de familie van Gent. Willelmus stierf te vroeg voor mogelijks nageslacht.

Ca. 1550: grootgrondbezitter Joannes Schelstraete wordt geboren -> oudste rechtstreekse voorvader zonder onderbreking.

IJkpunten tussen 1328 en 1550 zijn:
A) Gheraarde vander Scelstraten (+1407/) en broer Gerolph van der Scelstraten (+1408/) met zijn zoon Jacques Schelstraete (+1415/)
B) Jooris van der Scelstraten (+1474/)
C) Gheerolf van der Schelstraete (+1488/)
D) Gillis van der Scelstraten (+1501/)
E) Jacob van der Scelstraten die zoon Gerolf van der Scelstraten (+ 1493/) wekte.

Óf Joannes uit ca. 1550 moest een zus gehad hebben genaamd Petronella van der Schelstraete (°ca. 1530), die trouwde met Gillis II Taverniers.

Een ander scenario, die volgens mij het meest aansluit, is dat Joannes Schelstraete °ca. 1550 broer was van Lieven van Scelstrate (°1560 te Gent) en Antonius Schelstraete. Over Joannes is er geen exacte geboortelocatie, Lievens' geboortejaarschatting ca. 1560 klinkt plausibel om broer te zijn en het huwelijk van Antonius Schelstraete x Livina Velghe is grosso modo gelijklopend met die van Joannes. Dat zou betekenen dat Joannes' vader Jan van Scelstrate was en zijn grootvader P(i)eter van Schelstraete. Daarmee zou Joannes geboortejaar ca. 1550 volgens mij niet meer kloppen aangezien Jan van Scelstrate hoogstens 15 jaar zou zijn geweest.

Kan er iemand bepaalde invalshoeken, veronderstellingen uitbreiden?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10831
Waarom heeft U het idee dat Geneanet niet toestaat dat U personen rond 1328 en eerder niet kunt invoeren ?

U kunt zelfs personen vóór Christus invoeren. er is geen enkele beperking.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
(1) Alles vóór 1328 staat niet op mijn profiel omdat het Geneanet-programma dat niet toelaat.
Klopt dus niet! Je bent natuurlijk vrij om (sommige) genealogische data al dan niet te publiceren.
Voordeel van publiceren is dat je misschien vroeg of laat via je publicatie extra info of correctie krijgt.
En, zelfs als er nog geen verbinding tussen sommige personen is, dan kan je losse takjes inbrengen via :
grote uitrolmenu linksboven > bewerken > een familie aanmaken.
Zelf noteer ik in het vakje 'aantekeningen' allerlei details, maar ook wel eens een vraag voor informatie.

(2) Voor zover ik weet, heb ik vóór 1328 en na 1550 grosso modo alle familie-informatie.
Mogelijks klopt dat, maar absolute zekerheid, zeker voor 1600, is er nooit!
Enerzijds duiken er nog altijd ongelezen (= nog te 'klasseren') bundels en documenten op
(alleen al denkend aan de verhuis van het Gents Rijksarchief in 2015 met kisten vol historische schatten nog 'onder het stof').
Anderzijds is het niet zo dat, omdat je enkel in Gent oeroude naamgenoten vond, dat er geen takjes buiten Gent woonden
en... dat wordt dan nog jaren zoeken, soms als een speld in een hooiberg (zie ook reactie van W.P. van 3 en 26 februari);
verder is niet alles op het platteland bewaard, zeker niet als het om minder bemiddelde naamgenoten gaat...

Verdere wegwijzers naar Schelstraete's (en var.) voor 1550
moet je dus op de eerste plaats in archieven zoeken en daar, ter plaatse je research voorleggen.
Hierbij luisteren naar de ervaringen & methodes van personen die jarenlang (!) speurden naar oeroude naamdragers.
Ik zie dat je enkele Braet's in je stamboom hebt (gehuwd met Schelstraete's)...
Wel, Marcel B. heeft 'het molenaarsgeslacht' Braet + afstammelingen tot in 1325 kunnen natrekken en dat na...
30 jaar zoeken (zo zei hij me op een genealogische beurs)!

mvg, Greta - Aan de volgers van dit debat : terug naar boven scrollen voor eerdere reactie(s).
bartschelstraete
bartschelstraete
Beiträge: 42
Documenten uit het Rijksarchief en het Stadsarchief Gent wijzen in elk geval niets meer uit in Drongen vóór 1550. Soms vond ik faits divers over (andere) naamverwanten in het Rijksarchief van Brugge en Brussel, maar ook te weinig relevant met de huidige stand van zaken. Ik las trouwens in literatuur uit de Gentse De Krooker-bibliotheek dat Drongen na 1578 heropgebouwd werd. In dat opzicht is er een migratiemotief. Zeker omdat mijn voorouders grootgrondbezitters waren en ze zijn met 100% zekerheid rechtstreeks afstammeling van de familie van Gent.

Voorgenomen dat Joannes °ca 1550 naar Drongen uitweek, in dat geval zou het moeten lukken dat Joannes Schelstraete affiniteit heeft met deze: https://gw.geneanet.org/leys2?n=van+schelstraete&oc=&p=jan?. Een zekere Jan van der Schelstrate werd in het jaar 1553 te Tielt wees. Zoals ik eerder al zei, is er ook het gegeven dat namen van vader op zoon werden overgedragen: Johannes, Joannes, Jan, Jacques of Lieven, Livinus, Livina.

Op het digitale platform van het Rijksarchief in België vond ik ook een zekere Michiel Van Der Schelstrate die wees was in 1532 te Tielt.

Van mijn vorige reactie had ik gehoopt input te krijgen om de ijkpunten te verbinden met materiaal dat ik nog niet zou ingekeken hebben.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10831
bartschelstraete hat geschrieben: 04 Juli 2018, 16:19 alles vóór 1328 staat niet op mijn profiel omdat het Geneanet-programma dat niet toelaat.
Waarom denkt U dat Geneanet dat niet toestaat ?
U kunt die data gewoon invoeren, zelfs tot vóór Christus, als U dat zou wensen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10831
Indien U ergens problemen ondervind met het invoeren van die data, dan horen wij graag welke die zijn.
U kunt eventueel een nieuw onderwerp hierover starten onder 'Technische vragen', indien U bang bent dat dit onderwerp er door van het padje zou gaan.
bartschelstraete
bartschelstraete
Beiträge: 42
Hallo,

Ik stel vast dat mijn naam naar een hof verwijst dat zich rondom het huidige Gentse Duivelsteen bevond. Deze bestaat dus met andere woorden niet meer. Is er documentatie aan te bevelen om hoven op te sporen? Waar zou ik beeldmateriaal kunnen halen over hoven die niet meer bestaan.

PS: ik ben niet zeker of op dit medium deze vraag op de juiste plaats gepost wordt, maar ik sta wel open voor andere aanbeveling waar ik dezelfde vraag kan stellen.

Bedankt voor de bijdrage alvast.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hier een 'lanceerbasis' (+ referentiewerken onderaan) aangereikt door de "Inventaris van het Onroerend Erfgoed" (B) met zijn immer
degelijk onderbouwde historische teksten zoals : https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/140021 - uit de 6de alinea :
(...) De uitbreiding van de stad Gent is ook te volgen in de oprichting van nieuwe parochies : Sint-Jacob in 1093, Sint-Michiel voor 1105, Sint-Niklaas voor 1120.
Maar ook buiten de omwalling woonden mensen : wijken met een afzonderlijk stedelijk statuut, adellijke hoven met opper- en voorhof, religieuze instellingen
met hun landelijke afhankelijkheden. Een deel van die middeleeuwse bewoning werd in de laatmiddeleeuwse omwalling opgenomen.
(...)

Googelen naar de E-studie in PDF van Max.P.J. Martens :
"Enkele middeleeuwse muurschilderingen te Gent", met oeroude, informatieve teksten.

Voor allerlei topografische kaarten, zie ons forumtopic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=79&t=475491 (12 tekstjes).

Het wordt hoe dan ook research in archieven en luisteren naar ingewijden!
Ook je licht opsteken in de 'Boekentoren' van Gent en op 'den Blandijn';
er eens polsen bij de Faculteit Letteren & Wijsbegeerte, meer bepaald de bibliotheek middeleeuwse Geschiedenis.

@ B.S. - Je vraag samengevoegd bij je zoektocht naar je Schelstraete patriarchen. Zo heb je meer kans op nog andere reacties
@ R.V.E - Bedankt voor je bijdrage die ook voor andere forumvolgers van nut kan zijn! (naar boven scrollen voor wie nog niet doornam).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Nog een achterkomertje, Bart
Zat zowaar weer even in mijn gelukzalige studentenperiode waar we
in de meterslange (niet virtuele) fichebakken studiewerken opzochten...
Online is ook wel wat te vinden bij de UG-bibliotheek, zie :
https://www.ugent.be/nl/univgent/voorzieningen/bibliotheek
Maar voor doelgericht zoeken toch beter zelf ter plaatse gaan, 'op den Blandijn'.
mvg, Greta
PS - Zie ook voorgaande reacties (blz.1 via cijfertje, 1 rechtsboven of ,-onder).
Antworten

Zurück zu „Secundaire bronnen“