Antworten

Joodse voorouders

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
lapierenoel
lapierenoel
Beiträge: 9
Eingabeform: Text
Navigation: Text
Den Stammbaum ansehen
Hoe kan men weten wie joodse voorouders hebben
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Beiträge: 2598
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Een wel heel algemene vraag met daarom in eerste instantie enkele algemene richtlijnen
die ook voor andere forumvolgers nuttig kunnen zijn.

- Er bestaan allerlei sites (per land en mondiaal) over joodse genealogie;
gewoon es googelen op 'joodse genealogie'; zo http://start.voorouders.eu/joodse_genealogie.htm
- Het Israëlische My Heritage heeft een zoekrobot met Joodse namen, o.a. :
https://www.myheritage.nl/site-individuals-175322361/joodse-genealogie-databank-limburg
- Niet allen met de Bijbelse voornamen Esther, Judith, Zacharias, Salomon zijn daarom Joods;
kan wijzen op protestantse voorouders of op Wederdopers (zo rond Zomergem, O.Vl.);
- Gezien dat namen zoals Roosen, Friedman e.a. veelvuldig vermeld staan in Israëlische telefoonboeken,
maar die naamdragers komen bij ons ook voor en hebben daarom geen Joodse roots.
- Hangt er deels (!) vanaf waar je zoekt; zo is er een subforum voor Joodse genealogie
bij Geneanet Frankrijk : https://www.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=123
(eens overlopen voor tips & linkjes + misschien iets via de zoekrobot rechts bovenaan).
- Bij Rijksarchief België, op het openingsblad van de nieuwsbrieven
in de zoekrobot rechts bovenaan 'Joden' e.d. intikken : http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuwsbrieven
- En, Joodse achternamen werden soms vervormd om niet te joods meer te klinken n.a.v. de Holocaust en vroegere vervolgingen...
- Ook hebben Europese en Amerikaanse Joden dikwijls een 'christelijke' voornaam om minder op te vallen,
gevolgd door een tweede Joodse naam.

Geef desgewenst wat meer details, zodat er preciezer kan gezocht worden. mvg, Greta
clauw
clauw
Beiträge: 6
Eingabeform: Text
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen

Re: Joodse voorouders

Beitrag von clauw »

Nog iets belangrijk voor mensen die Joodse voorouders aantreffen.

Ik heb Joodse voorouders in Nederland in mijn kwartierstaat , o.a. in Rotterdam
Rond 1811 werden alle Joodse inwoners er verplicht een meer Nederlandse familienaam aan te nemen.
Deze nieuwe naam werd dan in een 'register de naamsveranderingen" ingeschreven.
Ik neem aan dat dit niet alleen in Rotterdam verplicht was :
Hier een voorbeeld wat een van mijn voorouders betreft:
"Abraham (voornaam) Mozes (Familienaam) verklaart op 16/12/1811 voor de ambtenaar van de BS van Rotterdam voor zijn geslachtsnaam "Van Biene" te willen aannemen en Abraham Mozes als voornamen.
Op dat ogenblik verklaart hij nog kinderen te hebben te weten een zoon Mozes, 15 jaar aan wie hij de voornaam laat behouden; een zoon Gompel, 9 jaar, aan wie hij de voornaam Gregorius geeft; een zoon Salamon, 7 jaar, aan wie hij de voornaam Saul geeft, een zoon Joseph, 2,5 jaar en een zoon Boas, 9 maand en een dochter Sophia 4,5 jaar, aan wie hij hunne respectieve namen laat behouden."

Deze naamsveranderingen werden in het "register der naamsveranderingen" van Rotterdam ingeschreven op 16/12/1811.

De vader van Abraham Mozes noemde Mozes Abraham en was afkomstig van Mulheim in Duitsland. Maar ik vrees daar ooit nog iets van terug te vinden : tijdens de "Kristallnacht" in 1938 hebben de nazi's veel synagogen vernietigd en alle registers erin verbrand !!

Hopelijk kon ik hiermee iets extra toevoegen
seijffie
female
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hoe en waar vind ik mijn voorvader Johann Erdmann Seiffert geboren 1775 te Oelsnitz, Saksen?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Beiträge: 10830
Deze vraag kunt u beter stellen in een nieuw onderwerp onder 'Genealogische opzoekingen'.
seijffie
female
Beiträge: 2
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Het heeft altijd door de familie gegonsd dat we van joodse komaf zijn. En vanwege uiterlijk en gewoontes niet denkbeeldig. De oudste voorvader die ik vond, werd geboren in Oelsnitz in Saksen en hoe ik ook zoek, ik vind niets over zijn afkomst, ouders en voorouders.
svanderhoeft
female
Beiträge: 55
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Ik weet niet of je ondertussen al verder ben geraakt met je vraag maar ik heb veel opzoekingen gedaan in Hongarije en soms zijn de namen totaal verkeerd geïndexeert door de vrijwilligers ! hou daar steeds rekening mee ; Als je de naam van de vrouw hebt kom je veel beter vooruit.
svanderhoeft
female
Beiträge: 55
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Probeer Jewish Gen, er staan verschillende mensen op met de naam Seiffert ( kan ook Schiffert zijn)
monpra
male
Beiträge: 1
ik zoek naar de oorsprong van samson anthonij samson ,oorspronkelijk uit rotterdam
hij was de voorvader van mijn grootmoeder saartje samson-cohen
wdemaesschalck
male
Beiträge: 3534
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Goedenavond,

Misschien is dit een begin. Klik hier

Mvg
William
Antworten

Zurück zu „Secundaire bronnen“