Antworten

Hvordan sy sammen 2 slekter (2 GEDCOM filer)?

I dette forum kan man stille spørsmål som gjelder bruk av modulen Slektstre On-line (konsultere, innsende en Gedcom-fil, enkle eller ekspert innlegginger, sette personlig preg på slektstre, ta hånd om personer i tiden, lage en familiehistorie i slektstreet o

Moderator: reidars

aageheir
aageheir
Beiträge: 3
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Jeg har importert min families slektstre (GEDCOM fil).
Nå har jeg giftet meg på nytt og vil sy min nye kones slektstre (fra en egen GEDCOM fil) sammen med min slekt.

Kan noen hjelpe meg?
...er helt ny her inne... ::)
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hei!
Du berører nå et tema som det er vanskelig å svare korrekt på. I utgangspunktet vil jeg ikke anbefale å forsøke å sy sammen 2 grener i Geneanet. Det lar seg gjøre å importere 1 ny ged-fil men du vil da oppnå å få 2 grener i ditt eksisterende tre og derav ganske sikkert dubletter av personer i treet ditt som du senere må fikse manuelt. Dette kan kanskje være greit om du har et relativt lite tre.
Du kan finne dette valget når du logger på Geneanet og velger "Ditt slektstre"-" Importer en gedcom-fil". Der velger du gec-fila fra ditt filsystem og velger "Legg til en gren".
Ta for all del backup av ditt tre før du gjør dette!!

Personlig vil jeg anbefale at du registrerer din kones data manuelt selv om dette betyr mye arbeid. Alternativt kan du benytte et slektprogram på din lokale pc for å sy sammen flere grener før du eksporterer til Geneanet. Vet ikke om du har noe slikt program på din pc. Det finnes mange å få tak i. Noen bedre en andre og noen dyrere enn andre.
Igjen HUSK BACKUP!!!
Håper dette var til noe hjelp.
aageheir
aageheir
Beiträge: 3
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Tusen takk for svar.

Vurderer å kjøpe et PC program. Har du / andre noen tips og gode råd der?
- Må være "enkelt & brukervennlig"
- God på import/eksport

Finnes det "nøytrale" bruker tester/sammenligninger på nettet, så setter jeg pris på linker
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Personlig er jeg glad i Legacy. Det er imidlertid ikke spesielt enkelt men full av muligheter.
Følgende link leder deg til et forum som diskuterer forskjellige programmer. Det er ikke lett å velge, men mange har et tilbud om å prøve før man eventuelt kjøper.
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2106




aageheir
aageheir
Beiträge: 3
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Tusen takk ;D
Antworten

Zurück zu „Slektstre - Familiehistorie“