Antworten

søke opprinnelse på navn

I dette forum kan man stille alle tekniske spørsmål som gjelder bruk av GeneaNets database  : ulike søk, personlige opplysninger osv. Oppgi konkrete eksempler hver gang du stiller et spørsmål : navn, tillegg…)

Moderator: reidars

venusa78
female
Beiträge: 5
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hei. Når man søker på f.eks etternavn opprinnelse, så kommer det opp et kart, hva viser egentlig kartet?
Kan jeg registrere mitt etternavn, slik at det vises på det kartet når andre søker på det?

Jeg er ny på dette...
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
venusa78 hat geschrieben: 28 April 2020, 18:14 Hei. Når man søker på f.eks etternavn opprinnelse, så kommer det opp et kart, hva viser egentlig kartet?
Kan jeg registrere mitt etternavn, slik at det vises på det kartet når andre søker på det?

Jeg er ny på dette...
Hei,
Du har allerede registrert deg i ditt slektstre. Men du har ikke registrert noe sted, f.eks. fødested, bosted eller et annet sted knyttet til ditt navn. Dette må du gjøre i ditt slektstre før du kan finne dine steder når du søker på ditt navn eller andre som har samme navn i ditt tre.
Forsøk å registrere ditt fødested på deg selv i slektstreet. Deretter vil du kunne se på kartet hvor dette navn kommer fra i forskjellige forbindelser. Når slektstreet er indeksert så vil du kunne finne ditt etternavn i kartet.
Du har foreløpig sparsomt med informasjon om de tre personer du har lagt inn i treet ditt.

Etternavnet Tapia Rivera finnes i mange slektstrær hos Geneanet. Du får mange tilslag dersom du søker på dette navnet.
venusa78
female
Beiträge: 5
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Takk for rask svar :) :)
Jeg har prøvd å gjøre det du sier. Vet ikke om det gikk....Kan du se det?

Hva betyr tallene på kartet når man søker på etternavn opprinnelse? F.eks når jeg skriver Maureira, så står det 39 i sør amerika og 1 i europa. Blir det ekstra nå når jeg har registrert meg? Altså at det står nå 40 i sør amerika og 2 i Europa?
Dateianhänge
Dette vises når jeg søker Maureira
Dette vises når jeg søker Maureira
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
venusa78 hat geschrieben: 29 April 2020, 11:38 Takk for rask svar :) :)
Jeg har prøvd å gjøre det du sier. Vet ikke om det gikk....Kan du se det?

Hva betyr tallene på kartet når man søker på etternavn opprinnelse? F.eks når jeg skriver Maureira, så står det 39 i sør amerika og 1 i europa. Blir det ekstra nå når jeg har registrert meg? Altså at det står nå 40 i sør amerika og 2 i Europa?
De personer du har på ditt slektstre vises ikke med annet enn personnavn. Altså ikke noe sted f.eks. fødested.
Dersom treet ditt har begrensninger på hva som skal vises, f.eks. privat, ikke nålevende (yngre enn 100 år osv.) vil ikke slike data vises. Er treet ditt privat , halv-offentlig eller offentlig?
Tallene på kartet forteller hvor mange med etternavnet som har eller har hatt tilknytting til området. Du kan zoome inn.
Geneanet består av mange trær og alle trær som har etternavnet vil bli medtatt i tallet. Du kan trykke på en lenke som viser alle personer med etternavnet og deretter gå til de respektive trær for å se nærmere på disse personer. Feks. "Se på MAUREIRA resultatene" (https://no.geneanet.org/fonds/individus/?go=1&nom=MAUREIRA)
Prøv å registrere en av dine forfedre med fødselsdata (år, sted) i ditt tre som levde for mer enn hundre år siden. Eventuelt gjør treet ditt offentlig slik at alle data blir vist i treet ditt, også for nålevende personer.
Lykke til!
venusa78
female
Beiträge: 5
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Hei igjen :)
Nå har jeg gjort det du sa, prøvd ihvertfall :? Kan du se noe forskjell?

tusen takk for svar :D :D
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
venusa78 hat geschrieben: 12 Mai 2020, 18:10 Hei igjen :)
Nå har jeg gjort det du sa, prøvd ihvertfall :? Kan du se noe forskjell?

tusen takk for svar :D :D
Nå ser det bra ut. Gå til "Etternavn opprinnelse" og søk på Maureira Orellana. Da vil du på kartet finne noen steder hvor navnet er registrert. I tillegg kan se på listen over trær hvor dette navnet eksisterer, bl.a. ditt tre (venusa78). Da klikker du der og vil komme til ditt tre. Bra gjort! 👍
NB!
Se også på Tidslinjer i ditt eget tre.
venusa78
female
Beiträge: 5
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
Ja nå ser jeg det. Så artig :) :)

Hvordan kan andre søke/finne meg som mulig slektning? Hvis det er mulig?
Kanskje jeg trenger mere info om personene jeg har på treet mitt? Det er litt vanskelig siden mine foreldre ikke husker mye mer enn det jeg har på treet... Vet ikke hvordan man kan finne andre slektninger...
reidars
male
Moderator
Beiträge: 167
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
venusa78 hat geschrieben: 14 Mai 2020, 16:44 Ja nå ser jeg det. Så artig :) :)

Hvordan kan andre søke/finne meg som mulig slektning? Hvis det er mulig?
Kanskje jeg trenger mere info om personene jeg har på treet mitt? Det er litt vanskelig siden mine foreldre ikke husker mye mer enn det jeg har på treet... Vet ikke hvordan man kan finne andre slektninger...
Vel, Nå er du så vidt jeg forstår bosatt i Norge og muligens norsk statsborger. Se av treet ditt at de aner du har registrert har opprinnelsesland Chile. Har dessverre ingen erfaring med søk i det landet så kan nok ikke hjelpe deg der. Har du eventuelt slekt i USA så kan det være et forsøk å gjøre søk på navn hos:
https://www.familysearch.org/en/
Du må nok opprette en konto dersom du ikke har en. Det er imidlertid gratis, så nøl ikke.
Mange registrert her over hele verden så det kan godt tenkes du finner noe her.
Mange muligheter i forbindelse med søk (navn, ektefelle, fødselsdato, dødsdato, osv.
Har du aner bosatt i Norge kan Digitalarkivet være et sted.
Når det gjelder andre som kan søke hos deg, så forutsetter det at de benytter Geneanet. Da kan de søke i Geneanets database (https://no.geneanet.org/fonds/individus/) og eventuelt få treff på personer du har registrert i ditt tre.
Ellers så dreier dette seg mye om å å prøve, teste osv. Meld deg gjerne inn i en lokal slektsforening der du bor for å få mer hjelp om hvordan du kan går frem. Lykke til.
Antworten

Zurück zu „Tekniske spørsmål“