belang van correct lezen van de plaatsnaam: concreet voorbeeld in familie VAN ROY

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
joke58
female
Beiträge: 37
Eingabeform: Grafisch
Navigation: Grafisch
Den Stammbaum ansehen
bij het opzoeken van de familie langs moederszijde van mijn man, kwam ik aanvankelijk op een dood spoor terecht.

De grootvader langs moederszijde van mijn man is Gustavus Gustavus Franciscus Van Roy, roepnaam Gust, geboren in Berchem op 18 juli 1890.

Hij was een zoon van Franciscus Van Roy, geboren op 21 april 1861. Uiteraard keek ik na op Geneanet of die eventueel al gekend was, en ja hoor! Hij zou geboren zijn in Meise (Vlaams-Brabant). Controle van de BS van Meise leverde evenwel niets op.

Van het ogenblik dat ik in de BS stand van Berchem de huwelijksakte Gust' vader Fransciscus Van Roy vond, was het me duidelijk: de geboorteplaats Meise moet ingevuld zijn op basis van een verkeerde lezing van Muijsen als Meijsen. Ik vermoed dat de verwarring is ontstaan uit het feit dat er bij werd gespecifieerd dat het in Brabant was. De gemeente Muizen ligt nu in de provincie Antwerpen. Maar zolang de provincie Brabant nog als één provincie bestond, lag Muizen wel degelijk in Brabant!

In de BS Muizen vind je wel degelijk (akte 27) de aangifte van de geboorte van Franciscus.

Ik verspreid dit bericht via deze weg omdat ik gemerkt heb dat er nogal wat linken met de familie Van Roy zijn, en dat die verkeerde geboorteplaats door een aantal mensen is overgenomen. dit lijkt me eenvoudiger dan ze een voor een te contacteren?

Zurück zu „Genealogisch Praatcafé“